Proč si pořídit elektrický skútr?
01. 02. 2022
I když se dá předpokládat, že zima se bude ještě pár týdnů hlásit o slovo, mnozí již nedočkavě kontrolují zazimované motorky a nemohou se dočkat prvních jarních dnů.
Vysvětlovat zkušeným motocyklovým „mazákům“, co mají před první jízdu v sezóně zkontrolovat, by asi bylo nošením dříví do lesa. Ale co motorkářský potěr, který se letos poprvé rozhlíží po trhu a vybírá stroj, na kterém by na jaře vyrazil na svou první jízdu?
Každý, kdo v patnácti usedl na svůj první stroj, jistě pamatuje na ten úžasný pocit svobody a nezávislosti. K nelibosti sousedů jsme „tůrovali“ zapáchající dvoutakty před domem, co chvíli ladili karburátor nebo čistili svíčku. Ruce špinavé od oleje byly naší značkou.
Dnes je již situace jiná. Současný trh pomalu ovládají elektrické skútry. O tom svědčí i počet prodaných motocyklů v ČR v roce 2021, kde se značka HECHT, přestože prodává výhradně elektrické motocykly, umístila na celkovém 8. místě.
Elektrické skútry nejsou hlučné, nezapáchají po spáleném oleji a díky jednoduchosti elektromotoru jsou několikanásobně spolehlivější, než motorky se spalovacím motorem. Elektrický motor nemá karburátor, vzduchový filtr, palivové trysky, zapalovací svíčku, zapalování, převodovou skříň, spojku ani variátor a spoustu dalších součástí, které by mohly být potencionální příčinou selhání. Moderní elektromotory ve skútru nemají komutátor, což znamená, že nemají unlíky, které by se opotřebovávaly. Díky tomu jsou ještě tišší, jsou řízené elektronikou a proto jsou účinnější, než komutátorové elektrmotory. Poruchu samozřejmě u elektrického skútru zcela vyloučit nelze, ale její pravděpodobnost je mnohonásobně nižší, než u běžného motocyklu.
Zvažujete li, že letos na jaře poprvé vyrazíte do světa na malém motocyklu, elektrický skútr stojí minimálně za úvahu. Jeho nevýhodou snad může být omezený dojezd na jedno nabití. Ovšem skútr jako takový není svou konstrukcí určen k nějakým dlouhým výletům. Přesto není problém na elektrickém skútru vyrazit například v létě k 20 km vzdálenému rybníku. Kupříkladu HECHT COCIS má s dodávanou lithiovou baterií dojezd až 60 km na jedno nabití a dojezd lze až zdvojnásobit dokoupením druhého akumulátoru, pro který je připraven prostor s konektorem pro připojení pod krytem v podlaze. Akumulátor nabijete za noc, proto není problém na skútru dojíždět třeba denně do práce.
Elektrický skútr je ideální pro začátečníky z mnoha důvodů. V první řadě jsou to minimalistické nároky na údržbu. V podstatě jej stačí jen nabíjet, kontrolovat brzdy a pneumatiky. Ve druhé řadě je nutné myslet i na to, že motocyklový začátečník zpočátku mývá ruce plné řídítek a proto ocení jednoduché ovládání, bez nutnosti používání spojky při rozjezdu a řazení.
Pokud už jste někdy jeli na klasickém skútru se spalovacím motorem, u elektroskútru budete asi zaskočeni jeho rychlou akcelerací. Tu lze ocenit zejména ve městech, kde snadno prokličujete s elektroskútrem v hustém provozu. Elektrické skútry spadající dokategorie AM jsou opatřené omezovačem, který při dosažení maximální rychlost 45 km/h omezí otáčky motoru. Proto je lze řídit s tzv. "malým řidičákem" už od 15 let.
A jak je to s řidičským oprávněním?
Jediný motorový stroj, se kterým můžete jezdit po silnici a na který nemusíte mít řidičské oprávnění je elektrokolo. Nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie č. 168/2013 jasně specifikuje, co musí elektrokolo splňovat. Výkon motoru nesmí přesáhnout 250 W a smí pouze pomáhat při šlapání do pedálů. Při dosažení rychlosti 25 km/h se musí motor automaticky odpojit. Nestačí splnit jen jednu z těchto podmínek, musí být splněny všechny současně. Stačí například udělat na elektrokole úpravu, aby motor kolo poháněl, aniž by bylo nutné šlapat a vlastně se z pohledu zákona kolo stane mopedem, na který již potřebujete řidičské oprávnění a všechny ostatní náležitosti, jako na kterýkoli běžný motocykl.
Na trhu se můžete setkávat s různými vozítky, u kterých vám bude prodejce tvrdit, že se vlastně jedná o koloběžku nebo elektrokolo. Jestliže je však stroj opatřen motorem silnějším než 250 W, nebo je schopen dosáhnout s pomocí motoru rychlosti vyšší než 25 km/h, případně se pohybuje pouze na motorový pohon, aniž by byl řidič nucen šlapat do pedálů, můžete si být jisti, že se o elektrokolo nejedná. Pokud vás na takovém stroji zastaví policejní hlídka, s trochou štěstí možná vyváznete jen s tučnou pokutou. Jestliže byste se na takovém stroji stali účastníkem dopravní nehody, odnesete to se všemi důsledky, kdy se na vás bude pohlížet tak, že jste neoprávněně řídili vozidlo, které není určeno pro provoz na silnici, navíc bez zákonného pojištění. S argumentem, že vám prodejce tvrdil to či ono neobstojíte a je prakticky jisté, že kromě právních následků ponesete i odpovědnost za vzniklou škodu.
Autor: PST
Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!
Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.
Mohlo by Vás také zajímat
Moderní palivo s ethanolem může snadno poškodit zahradní techniku
10. 10. 2024Moderní palivo, které obsahuje až 10 % ethanolu, je sice vhodné pro použití v automobilových motorech, ale pro zahradní…
Topení dřevem: Proč je důležité používat výhradně suché dřevo
09. 10. 2024Topení dřevem je oblíbeným způsobem vytápění nejen pro jeho nižší náklady, ale také pro příjemnou atmosféru, kterou…
Podzimní úklid zahrady: Proč je důležité odstranit spadané listí
08. 10. 2024Podzimní období přináší nejen krásné scenérie plné barevných listů, ale také nezbytné práce na zahradě. Jedním z…
Jak správně uložit akumulátory na zimu, aby dobře sloužily i na jaře
07. 10. 2024Podzim je obdobím, kdy se většina zahradní techniky, elektrických motocyklů, elektrokol a dalších strojů napájených z…