Kolik ušetříte na elektrickém skútru?

08. 03. 2022

Kolik ušetříte na elektrickém skútru?

V době zdražování energií a pohonných hmot se stále častěji setkáváme s dotazy, jak velkou částku lze ušetřit, pokud pro cestování do zaměstnání nahradíte automobil elektrickým skútrem.

Na jednoduchou otázku však odpověď není tak jednoduchá, jak by se mohlo na první pohled zdát a může se pohybovat jen v teoretických hladinách. Důvodem je nejen neustále se měnící cena elektřiny i ceny pohonných hmot, zohlednit je nutné i různé podmínky, ve kterých je automobil nebo skútr provozován. Spotřebu vozidla totiž ovlivňuje mnoho dalších faktorů.

Výrobci elektrických skútrů udávají dojezd skútru na jedno nabití. Tato hodnota je však spíše informativního charakteru a asi nebude pro nikoho těžké pochopit, že 60 kg vážící dívenka jedoucí po rovině dojede na plně nabitém skútru mnohem dál, než 100 kg vážící svalovec, jedoucí v kopcovitém terénu.  K tomu si stačí uvědomit, že nejvíce elektřiny skútr spotřebovává při rozjíždění a pak je jasné, že dojezd se bude snižovat například i častým zastavováním na křižovatkách a v kolonách v městském provozu.

Přestože nikoho dnes nepřekvapí, že spotřeba paliva u automobilu může být v městském provozu takřka dvojnásobná oproti spotřebě, kterou udává výrobce, pro mnohé je stále nepochopitelným překvapením, že v městském provozu je dojezd elektrických vozidel nižší, než maximální dojezd udávaný výrobcem.

Při výpočtu úspory se tedy můžeme pohybovat pouze v teoretických hodnotách, ovšem i tak jsou výsledky velice zajímavé.

Předpokládejme, že denně dojíždíte automobilem do zaměstnání 10 km, přičemž průměrná spotřeba paliva je 6,5 litrů na 100 km. Týdně tedy jen do zaměstnání najedete rovných 100 km (počítáme-li cestu tam i zpět pro 5 pracovních dní v týdnu) a tudíž spálíte rovných 6,5 l paliva. Cena benzínu dnes přesahuje 40 Kč za 1 litr, dá se předpokládat, že bude dále stoupat, počítejme tedy 45 Kč za litr. Týdně tedy projezdíte cca 290 Kč.

Ceny elektřiny také zaznamenaly prudký nárůst. Zkusíme počítat s jednou z horších variant, kdy někdo může platit i 5,60 Kč za kWh. Předpokládejme, že do zaměstnání bude dojíždět na elektrickém skútru HECHT COCIS, který má akumulátor o napětí 60 V s kapacitou 20 Ah. Při nabíjení je nutné počítat s různými ztrátami způsobenými například účinností nabíječky, nebo teplem vznikajícím při nabíjení.  Pak by vycházelo nabití vybitého akumulátoru na plnou kapacitu při výše uvedené ceně elektřiny na nějakých 7,20 Kč.  Udávaný dojezd skútru je sice 50 km na jedno nabití, předpokládejme ale, že na skútru jezdí dobře rostlý muž v kopcovitém terénu a dojezd se proto sníží na 40 km. V takovém případě by skútr spotřeboval na 100 km elektřinu v hodnotě cca 18 Kč.

Když výsledky porovnáme, je zřejmé, že jízda na skútru na 100 km vyjde po zaokrouhlení cca o 270 Kč levněji.  Měsíčně byste tedy ušetřili přibližně 1100 Kč.  Reálný výsledek se samozřejmě bude od naší simulované situace lišit, paradoxně však ve skutečnosti bude pravděpodobná úspora ještě vyšší. V úvahu je totiž nutné vzít i skutečnosti, že autem zpravidla nejezdíte pouze do práce, tudíž měsíčně najedete kilometrů více. Nezřídka je spotřeba paliva díky popojíždění v ranních a odpoledních kolonách vyšší. Se skútrem kolonou snadno projedete, proto i přes jeho omezenou maximální rychlost můžete do práce dorazit rychleji, než autem.  V mnohých případech může být cestování na elektrickém skútru levnější než autobus. Navíc nejste odkázáni na jízdní řád.

Ve městech je dnes problém s parkováním.  V centru většiny měst dnes nemáte šanci zaparkovat. Pokud ano, často jen na placených parkovištích, mnohá města dnes dokonce zřídila placené parkovací zóny. Elektrická vozidla však využívají spousty výhod a výjimek. Pro zaparkování skútru najdete místo takřka všude a pokud je elektrický, většinou i zdarma, což může znamenat další nemalou úsporu.

Někdo by mohl namítnout, že provozní náklady elektrického skútru se prodraží ve chvíli, kdy dojdou akumulátory na konec své životnosti a je potřeba pořídit nové. Jenže stačí vzít v úvahu náklady spojené s údržbou automobilu a rychle zjistíte, že jsou prakticky srovnatelné.

Samozřejmě že i skútr má oproti automobilu své nevýhody, které souvisí zejména s nepříznivým počasím. V letních měsících se dá déšť vyřešit vhodný nepromokavým oblečením a obezřetnější jízdou po mokré vozovce. V zimě je nutné skútr odstavit a zazimovat.  

A jak je to s řidičským oprávněním?

Na motocykly s elektromotorem  motorem do a 11 kW vám postačí vaše stávající řidičské oprávnění a osobní automobil skupiny B. Pokud však výkon motoru nepřesahuje 4 kW a maximální rychlost je omezena na 45 km/h, mohou na skútru jezdit i teenageři od 15 let s řidičským oprávněním skupiny AM.

Zvažujete pořízení elektríckého skútru?


Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!

Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.




Mohlo by Vás také zajímat

Moderní palivo s ethanolem může snadno poškodit zahradní techniku

Moderní palivo s ethanolem může snadno poškodit zahradní techniku

10. 10. 2024

Moderní palivo, které obsahuje až 10 % ethanolu, je sice vhodné pro použití v automobilových motorech, ale pro zahradní…

Topení dřevem: Proč je důležité používat výhradně suché dřevo

Topení dřevem: Proč je důležité používat výhradně suché dřevo

09. 10. 2024

Topení dřevem je oblíbeným způsobem vytápění nejen pro jeho nižší náklady, ale také pro příjemnou atmosféru, kterou…

Podzimní úklid zahrady: Proč je důležité odstranit spadané listí

Podzimní úklid zahrady: Proč je důležité odstranit spadané listí

08. 10. 2024

Podzimní období přináší nejen krásné scenérie plné barevných listů, ale také nezbytné práce na zahradě. Jedním z…

Jak správně uložit akumulátory na zimu, aby dobře sloužily i na jaře

Jak správně uložit akumulátory na zimu, aby dobře sloužily i na jaře

07. 10. 2024

Podzim je obdobím, kdy se většina zahradní techniky, elektrických motocyklů, elektrokol a dalších strojů napájených z…