Dříve než vyrazíte na elektrokole

Dříve než vyrazíte na elektrokole

Platné zákony na elektrokolo pohlížejí úplně stejně jako na klasické jízdní kolo. To znamená, že nemusíte mít řidičský průkaz, ovšem zároveň musíte dodržet všechny předpisy, které se vztahují na provoz jízdních kol.

Zákon přesně stanoví, co je elektrokolo

Krátce řečeno: Elektrokolo musí vybaveno pomocným elektromotorem o maximálním výkonu 250 W. Tento motor musí cyklistovi pouze pomáhat při šlapání, přičemž musí postupně snižovat svůj výkon a při dosažení rychlosti 25 km/h se musí automaticky odpojit.  
Pokud není některá z těchto podmínek dodržena, nejedná se o elektrokolo. Na trhu se čas od času můžete setkat například se skútry, o kterých prodejce tvrdí, že mají motor o výkonu 250 W, a proto se jedná o elektrokolo. Pokud prodejci uvěříte a vydáte se s takovým strojem na silnici, při první silniční kontrole se dostanete do potíží. Takový skútr nesplňuje podmínku, že motor na elektrokole může cyklistovi pouze pomáhat při šlapání. Stejně tak můžete na trhu narazit na „elektrokola“ s motorem výkonnějším než zákonem stanovených 250 W. I v tomto případě se již nejedná o elektrokolo. Z pohledu zákona by se jednalo spíše o moped, který již musí mít technické osvědčení, registrační značku, povinné ručení a řidič musí mít i řidičské oprávnění patřičné kategorie.

Nezřídka se také stává, že některé firmy nabízejí úpravu elektrokola. Za poplatek upraví elektroniku a navýší maximální rychlost, zprovozní pohon elektromotorem bez šlapání apod. I pak z pohledu zákona takové elektrokolo přestává být elektrokolem.

Mnozí jistě namítnou, že takové úpravy nebude policista často schopen na silnici odhalit a pokud se s elektrokolem nemusí na pravidelnou technickou prohlídku, riziko postihu je minimální. Na druhou stranu je však nutné si uvědomit, že v případě nehody se snadno může stát, že elektrokolo bude podrobeno dodatečné technické kontrole a v případě zjištění takových úprav bude na cyklistu pohlíženo jako na řidiče, který řídil vozidlo bez technického osvědčení a povinného ručení. O výši pokuty a případných náhradách způsobené škody pak žádný policista ani soud moc diskutovat nebude.

I když elektrokolo splňuje všechny požadavky pro to, aby bylo elektrokolem, nesmíme zapomínat, že musí splňovat i vše ostatní jako běžné jízdní kolo. Tedy především povinnou výbavu.

Zastavit – stát!

V první řadě jsou to dvě nezávislé funkční brzdy. Těžko bychom hledali prodejce, který by nabízel kolo bez dvojice nezávislých brzd. Najít ale cyklistu, kterému jedna z brzd nefunguje na 100%, by ale asi velký problém nebyl...

Odrazky – být viděn

Kolo musí být vybaveno několika odrazkami, a to nejen bílou přední a červenou zadní. Ne každý ví, že povinně musí být oranžové odrazky i ve výpletech kol a na pedálech. Z pohledu zákona je možnost odrazky na pedálech a ve výpletu nahradit reflexním prvkem na obuvi, nebo v blízkosti kotníku. Stejně tak i přední a zadní odrazku můžete nahradit dalšími reflexními prvky patřičné barvy na oděvu. Proto nemusí být každé nové kolo z výroby všemi odrazkami vybaveno. Doporučil bych ale raději kolo odrazkami vybavit a s reflexními prvky na oděvu je pouze kombinovat. Záleží na zvážení každého cyklisty, jde především o jeho zdraví a život.

Světla – vidět a být viděn

Světla jsou povinná pouze za snížené viditelnosti. Na kole proto být nemusí, ovšem pokud se na vyjížďce zdržíte do tmy nebo vás zastihne mlha, s kolem bez světel na silnici nesmíte, jinak v lepším případě riskujete pouze tučnou pokutu, v horším případě i život. Světla by proto na kole měla být samozřejmostí.

Blatníky a zvonek nejsou sice povinnou výbavou a dnes se ani příliš „nenosí“. Blatníky však v deštivém počasí rychle doceníte. Stejně tak i zvonek, pokud se vám do jízdy po cyklostezce připletou bezohlední chodci.

TIP

Pokud vyrážíte na delší výlet, rozhodně by neměla chybět ani pumpička, pár ventilků, náhradní duše a sada základního nářadí.

 

Zpět na předchozí stránku

Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.




Mohlo by Vás také zajímat