Čtyřkolky? Luxusní odvaz i praktická věc

Čtyřkolky? Luxusní odvaz i praktická věc

Péče o dům a zahradu je nikdy nekončící maraton. Tu něco opravíte, tam něco vylepšíte, a když myslíte, že je hotovo, někde se něco rozbije nebo dostanete nápad na vylepšení. Pořád je co dělat. Ovšem nejen prací živ je člověk a je důležité najít si i čas na odpočinek. Relaxovat se dá různě. Ať už s přáteli u grilu, nebo jen tak lenošit u bazénu. Pokud však máte rádi trochu adrenalinu, máme pro vás tip.

Čtyřkolka – zábava, a třeba i malý traktor

V posledních letech se s čtyřkolkami různých typů setkáváme stále častěji. Malé stroje jsou zdrojem zábavy pro děti; velké „mašiny“ pak pobaví dospělé, mohou být dobrým dopravním prostředkem, ale i solidním dříčem v zahradách. Nahradí malý traktor, zvládnou tahat i těžké náklady.

Pokud je majitel čtyřkolky zodpovědný a ohleduplný, asi s tím nikdo z nás nemá problém. Ovšem ne všichni provozovatelé čtyřkolek se chovají tak, jak by měli. Pokud vám bude celé nedělní odpoledne za plotem burácet a čmoudit motor silného stroje, jistě to sousedské pohodě nepřidá. Stejně tak řvoucí a zapáchající motor při procházce lesem asi nikoho nepotěší, o nějaké ekologii a poplašené zvěři nemluvě. Přitom existuje jednoduchý způsob, jak se pobavit s výkonným strojem, aniž by kdokoli mohl cokoli namítat. Řešením jsou akumulátorové čtyřkolky.

Aku čtyřkolky – seznamte se...

Aku čtyřkolka je naprosto tichá. Není o nic hlučnější než třeba jízdní kolo. Není slyšet, není cítit, a pokud s ní bude někdo jezdit celý den za vaším plotem, nebudete to vědět. Když se pohybuje přírodou, nijak neruší zvěř hlukem ani zplodinami. Jediné, co je nutné dodržet, je ohleduplnost vůči ostatním. Stačí přizpůsobit styl jízdy pěším a cyklistům, zbytečně je neohrozit rychlou jízdou, a především si uvědomit, že aku čtyřkolka je tak tichá, že vás ostatní mohou zpozorovat až na poslední chvíli.

Akumulátorové čtyřkolky jsou nabízeny s akumulátory a motory o různých výkonech, vybere si opravdu každý. V mnohém si nezadají se stroji se spalovacími motory. Plně nabité jsou za cca 8–10 hodin a dojezd na jedno nabití může být až 60 km. A to už je celkem slušný výlet. Ovládání je jednoduché, u elektromotorů není třeba žádná převodová skříň, proto nemusíte řadit. Stačí otočit madlem plynu a stroj se rozjede. Čtyřkolky bývají vybaveny omezovačem výkonu, což znamená, že lze jednoduše nastavit maximální rychlost. To je vhodné pro nezkušené řidiče, kteří ještě nedovedou odhadnout, co si se strojem mohou dovolit, a ještě jej plně neovládají. Vzhledem k tomu, že čtyřkolky mají úzký profil a těžiště položené relativně vysoko, může být špatně odhadnutá rychlost do zatáčky nebezpečná. Proto by ochranné prvky, jako jsou přilba, rukavice, kvalitní obuv nebo chrániče, měly být samozřejmostí.

Na trhu naleznete i stroje, které jsou vybaveny převodovou skříní. Takový stroj lze využít nejen pro zábavu, ale i pro práci. Stačí zařadit pomalejší stupeň, a stroj získá sílu. Pak není problém připojit například vozík a odvézt těžký náklad. A opět tak činíte naprosto tiše a bez zplodin. V mnohých obcích je vyhláškou omezeno provozování hlučných činností na konkrétní dny. Zpravidla v neděli nebo o svátcích tak není možné pod hrozbou pokuty provozovat hlučné stroje, ovšem s akumulátorovou čtyřkolkou vám žádný takový postih nehrozí.

Podtrženo sečteno

Ať už máte „aku čtyřkolku“ pro zábavu, nebo pro práci, má spoustu výhod. Mezi ty zásadní patří již několikrát zmíněný tichý provoz bez emisí. A dál? Elektromotory jsou prakticky bezúdržbové, nemají problémy se startováním, není nutné v nich pravidelně měnit olej, zapalovací svíčky, nepotřebují spojku, která by se opotřebovávala. Veškerá údržba se tak omezuje prakticky jen na pravidelnou kontrolu a výměnu brzdového obložení a pneumatik. A samozřejmě důležitá je správná péče o akumulátor, tedy jeho pravidelné dobíjení.

Pokud čtyřkolka nemá osvědčení pro provoz na pozemních komunikacích, na silnici s ní nesmíte, ovšem i tak zbývá mnoho míst, kde ji lze bez problémů provozovat. Vždy je však třeba dodržovat zákony a místní předpisy.

Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.




Mohlo by Vás také zajímat