Jak správně připravit akumulátorový skútr nebo čtyřkolku na zimu?

Jak správně připravit akumulátorový skútr nebo čtyřkolku na zimu?

Vlastníte akumulátorovou čtyřkolku nebo skútr Hecht? Nedílnou součástí těchto strojů jsou olověné akumulátory, které je zásobují energií. Životnost akumulátorů je omezená, správnou péčí a údržbou však životnost můžete výrazně prodloužit. Naopak jestliže se o akumulátory nebudete starat správně, snadno je zlikvidujete již za pár měsíců. Čtyřkolky a skútry Hecht jsou napájeny z bezúdržbových olověných akumulátorů. Elektrolyt těchto akumulátorů je na základě gelu. V podstatě mají tyto baterie stejný základ jako starší akumulátory s kyselinou, které se běžně používaly v automobilech. Moderní gelové akumulátory však nevysychají, není je proto nutné kontrolovat a doplňovat elektrolyt. Gelové baterie mají mnohem vyšší stabilitu a nižší samovybíjení. Přesto je pro jejich provoz nutné dodržovat několik zásad, aby vydržely sloužit dlouho.

Jak se správně starat o olověný akumulátor?

Současné technologie sice umožní výrobu kvalitních akumulátorů, ovšem i tyto technologie mají svá omezení, a akumulátor proto není nezničitelný. Životnost akumulátorů ovlivňuje mnoho aspektů. Především je to pravidelnost dobíjení, teplota, ve které je akumulátor provozován, ale i uskladněn. Akumulátory proto nikdy nenechávejte dlouho vybité. Nejlépe je nabíjet je ihned po každé jízdě. Nikdy je zbytečně nenechávejte na slunci. V létě se samozřejmě při jízdě na rozpálené silnici ostrému slunci nevyhnete, proto po jízdě odstavte stroj do stínu a před započetím nabíjení vyčkejte alespoň hodinu, než akumulátory vychladnou. Při nabíjení se totiž akumulátory mohou lehce zahřívat, pokud byste tedy nabíjeli sluncem rozpálený akumulátor, v krajním případě by jej další zvyšování teploty mohlo trvale poškodit.

Rozhodně však nenechávejte akumulátory úplně vybité. Vybitá olověná baterie sulfatuje. To znamená, že se na elektrodách v akumulátoru začnou vytvářet krystaly síranu olovnatého. Následkem toho dochází ke snížení kapacity akumulátorů, což laicky řečeno znamená, že na takto poškozený akumulátor ujedete mnohem menší vzdálenost. Dalším negativním důsledkem sulfatace je i nárůst vnitřního odporu akumulátoru, následkem čehož dochází k snížení napětí a proudu, které je akumulátor schopen dávat. Laicky opět řečeno to znamená, že stroj už nebude mít takový výkon jako s nepoškozeným akumulátorem. Existují sice nabíječky, které dokáží proces sulfatace částečně zvrátit, původní kondici akumulátorů však nikdy plně neobnoví. Proto je důležité snažit se tomuto jevu maximálně předcházet. Akumulátory proto nabíjejte vždy, když je to možné. Například pokud používáte čtyřkolku při práci na zahradě, není od věci ji během pauzy na oběd připojit k nabíječce. Jestliže používáte například skútr k dojíždění do zaměstnání, domluvte se se zaměstnavatelem, zda by bylo možné nabíjet skútr během pracovní doby.

TIP

Olověným akumulátorům příliš nesvědčí ani nadměrné vybíjení. Není-li to nutné, zbytečně akumulátor nevyjíždějte takzvaně „na doraz“. Pokud si od samého počátku používání zvyknete na to, že akumulátory budete pravidelně vybíjet přibližně na polovinu jejich kapacity a zbytek energie budete chápat spíše jako nouzovou rezervu, životnost akumulátorů můžete prodloužit.

Jak akumulátor uskladnit přes zimu?

Důležité je dobře se postarat o akumulátory i mimo sezónu. Opět platí pravidlo, že akumulátor by se měl uskladnit plně nabitý. O tom, že akumulátorům nesvědčí mráz, se asi mohl přesvědčit každý automobilista. Jestliže v zimě klesne teplota pod -20 °C a akumulátor není používán, kyselina se po nějaké době stáhne do elektrod, v článcích zůstane pouze voda, která může zmrznout a akumulátor nenávratně poškodit. Je tedy více než zřejmé, že mimo sezónu je nutné akumulátory uskladnit v místech, kde nemrzne. Nemůžete-li skútr nebo čtyřkolku parkovat ve vytápěné garáži, akumulátory z nich vyjměte a uskladněte je na suchém, vytápěném místě. Pro nabíjení vyjmutých akumulátorů sice potom nemůžete používat originální nabíječku, nic ale nebrání tomu, abyste pro nabíjení jednotlivých akumulátorů použili vhodnou nabíječku autobaterií. Důležité je jen dodržet správné napětí a nabíjecí proud. To některé inteligentní nabíječky umí nastavit automaticky. 

 

Pozor!

Při vyjmutí akumulátorů je bude nutné odpojit. Tuto práci by měl dělat odborník, který ví, co dělá. Jestliže totiž následně akumulátory do stroje zapojíte špatně, povede to pravděpodobně ke zničení veškeré elektroniky ve stroji. Jakýkoli zásah do zapojení děláte na vlastní riziko a sami ponesete i případné následky. Žádný výrobce ani prodejce vám totiž neuzná závadu, kterou jste způsobili vlastní chybou nebo nepozorností. Pokud se i tak rozhodnete s akumulátory manipulovat, může být dobrým nápadem před jejich odpojením pořídit kvalitní fotodokumentaci, podle které se můžete řídit při zapojení do stroje před začátkem nové sezóny. Při zapojení je pak obzvlášť důležité dbát na správnou polaritu, aby nedošlo přepólování kontaktů +/-.

Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.




Mohlo by Vás také zajímat

Jak správně připravit akumulátorový skútr nebo čtyřkolku na zimu?

Jak správně připravit akumulátorový skútr nebo čtyřkolku na zimu?

29. 10. 2018

Chystáte se uložit akumulátorovou čtyřkolku nebo skútr k zimnímu spánku? A víte jak se správně postarat o akumulátory,…

Listopad v zahradě

Listopad v zahradě

26. 10. 2018

V listopadu je čas důkladně připravit zahradu na zimu. Především po letošním suchém létě je nutné se dobře postarat o…

Kam s bioodpadem?

Kam s bioodpadem?

26. 10. 2018

I v té nejmenší zahradě se najde vhodné místo na kompostér. Kompostér řeší starosti i peníze.

Jak se postarat v listopadu o trávník?

Jak se postarat v listopadu o trávník?

25. 10. 2018

Klesající teploty a úbytek denního světla mají za následek, že trávník již neroste tak jako například na jaře a…