Letní teploty a lithiové baterie

23. 05. 2022

Letní teploty a lithiové baterie

Vyrážíte v létě na elektrokole, nebo používáte akumulátorové nářadí či akumulátorovou zahradní techniku? Pak byste měli vědět, několik základních informací, které vám mohou ušetřit spoustu starostí.

Lithiové baterie zásadním způsobem ovlivnily současný vývoj různých zařízení napájených z akumulátorů. I poměrně malá a lehounký akumulátor dnes může dlouhé minuty napájet například dron, což by se staršími typy akumulátorů dříve nebylo možné.  Na lithiový akumulátor proto dnes narazíte i v elektrokolech, elektrických skútrech, zahradní technice i různém nářadí. Zpravidla se však jedná o sezónní stroje, které používáme zejména v na jaře a v létě za pěkného počasí. Problémem však je, že vysoké teploty lithiovým akumulátorům příliš nesvědčí.

Akumulátor elektrokola nenechávejte zbytečně na slunci

Lithiové akumulátory samozřejmě procházejí neustálým vývojem a tak se jejich vlastnosti mohou podle konkrétního typu i v závislosti na výrobci lišit, v současnosti však lze všeobecně říci, že ideální teplota pro provoz průměrného lithiového akumulátoru se pohybuje někde mezi 0 – 25 °C. Jedná se však o hodně orentační údaj, různí výrobci mohou při výrobě používat různé technlogie, které mají samozřejmě vliv na vlastnosti článku.

V létě narážíme na problém, že venkovní teploty mohou podstatně přesahovat 30 °C a vše se může navíc násobit tím, že akumulátor ponecháte delší dobu na sluníčku, které jej může rozpálit i na teplotu přesahující 50 °C.  V takovém případě nejenže dochází k rychlé degradaci akumulátoru a razantnímu zkrácení jeho životnosti, ale vzniká tím i další podstatnější problém.

Lithiový akumulátor HECHT 005040

Kvalitní lithiový akumulátor neobsahuje pouze samotné články, ale i poměrně složitou řídící elektroniku, která sleduje a řídí nejen průběh nabíjení a vybíjení, zároveň hlídá i teplotu akumulátoru. Akumulátor se totiž běžně při nabíjení i vybíjení zahřívá, a pokud by teplota překročila určitou mez, mohlo by dojít ke vznícení článků. Proto řídící elektronika v takovém případě akumulátor odpojí a nabíjení se přeruší. Obdobně se akumulátor zahřívá při vybíjení a tak i v tomto případě elektronika při přehřívání akumulátor odpojí.

 

Akumulátor přestal fungovat! Co se děje?

Klidně se vám může stát, že budete za horkého letního dne používat například accu pilu nebo vyžínač na trávu a ačkoli je baterie plně nabitá, z ničeho nic stroj přestane fungovat a baterie bude horká. Baterii dáte na nabíječku, ale nabíjecí proces se nespustí.  Za nějakou dobu, když baterie vychladne, už ale půjde opět normálně používat i nabíjet.

Je to vlastně v pořádku a řídící elektronika spolehlivě zafungovala. Zabránila tím poškození, v krajním případě možná i vznícení akumulátoru. Co však v pořádku není, je to, že takovému používání bychom měli důsledně předcházet. Pravděpodobně jste nechali pilu nebo vyžínač ležet delší dobu s baterií někde na sluníčku a akumulátor se hodně rozehřál. Při používání teplota akumulátoru ještě vzrostla a elektronika správně zareagvala jeho dočasným odpojením.

Akumulátor nikdy nenechávejte na slunci.  Ještě horší by bylo na sluníčku jej nabíjet!

Akumulátor nikdy nenechávejte na sluníčku, to platí i o parkování elektrokola nebo elektroskútru. Když se při vyjížďce na elektrokole rozhodnete zastavit na občerstvení, kolo dejte vždy do stínu a když t není možné, alespoň z něho sundejte akumulátor a vezměte si jej do stínu s sebou.

Lithiové akumulátory před nabíjením vždy nechte vychladnout. I když by řídící elektronika měla automaticky zabránit spuštění dobíjení přehřátého akumulátoru, nikdy nespoléhejte na to, že nemůže selhat.

Vždy používejte pouze kvalitní lithiové akumulátory a pro jejich nabíjení vždy používejte pouze nabíječky dodávané, nebo doporučené výrobcem. Nesprávná nabíječka může akumulátor zničit nebo způsobit požár.

Nepoužívejte nekvalitní, nebo podomácku repasované akumulátory. Na internetu lze najít spoustu návodů, jak v akumulátoru vyměnit jednotlivé články. Pokud však výměna článků není provedena odborně, může při nabíjení nebo používání dojít k jejich vznícení. Úspora za nákup nového akumulátoru se pak může neskutečně prodražit.

Nikdy nepoužívejte akumulátor, který jeví známky poškození, například po nárazu. Takový akumulátor vždy nechte raději zkontrolovat odborníkem.


Lithiové akumulátory mohou být dobrým pomocníkem, stačí se jen naučit dodržovat pár zásadních pravidel. Dnes se občas hovoří o tom, že lithiové akumulátory mohou být nebezpečné. V tomto ohledu se historie opakuje. Obdobně se v minulosti se vznikem motorismu poukazovalo to, jak nebezpečné je používat vysoce hořlavý a výbušný benzín ve spalovacích motorech. Dnes se nad bezpečností používání beznínu nikdo nepozastaví, protože se pravidla bezpečného zacházení s benzínem dostala do všeobecného povědomí. S moderními lithiovými akumulátory je to vlastně stejné.

 

Autor: PST

 

SOUVISEJÍCÍ KATEGORIE


Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!

Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.




Mohlo by Vás také zajímat

Moderní palivo s ethanolem může snadno poškodit zahradní techniku

Moderní palivo s ethanolem může snadno poškodit zahradní techniku

10. 10. 2024

Moderní palivo, které obsahuje až 10 % ethanolu, je sice vhodné pro použití v automobilových motorech, ale pro zahradní…

Topení dřevem: Proč je důležité používat výhradně suché dřevo

Topení dřevem: Proč je důležité používat výhradně suché dřevo

09. 10. 2024

Topení dřevem je oblíbeným způsobem vytápění nejen pro jeho nižší náklady, ale také pro příjemnou atmosféru, kterou…

Podzimní úklid zahrady: Proč je důležité odstranit spadané listí

Podzimní úklid zahrady: Proč je důležité odstranit spadané listí

08. 10. 2024

Podzimní období přináší nejen krásné scenérie plné barevných listů, ale také nezbytné práce na zahradě. Jedním z…

Jak správně uložit akumulátory na zimu, aby dobře sloužily i na jaře

Jak správně uložit akumulátory na zimu, aby dobře sloužily i na jaře

07. 10. 2024

Podzim je obdobím, kdy se většina zahradní techniky, elektrických motocyklů, elektrokol a dalších strojů napájených z…