HECHT BETIS vs. legendární Babetta
20. 07. 2022
V letošním roce jsme uvedli na trh elektrický moped HECHT BETIS, který vyvolal mnoho diskusí při srovnání s jinými obdobnými stroji. Pamětníkům samozřejmě připomněl legendární Babettu, která byla v minulosti oblíbená zejména u poštovních doručovatelů na vesnicích. Nakonec kdo by neznal slavnou scénu z filmu „Jak dostat tatínka do polepšovny“, ve které Petr Nárožný coby vystrašený pošťák na Babettě spadne do rybníka a udiveně prohlásí: „Vodník! A říkal mi Fando!“
V čem se tedy Betis tolik podobá Babettě? Samozřejmě zejména tím, že se jedná o moped, který je vybaven i pedály pro šlapání. Díky nim je možné na mopedu jezdit i bez motoru podobně jako na kole, nebo v prudkém kopci pomáhat šlapáním omezenému výkonu motoru.
Jawa Babetta M 207
Co se samotného výkonu motoru týče, původní Babetta byla vybavena dvoutaktním motorem s výkonem 1,5 HP, v případě elektrického Betis je to 800 W bezkartáčový elektromotor umístěný v zadním kole. Jednoduchým převodem jednotek se snadno dopočítáte, že výkon Betise je tedy 1 HP, což by se mohlo zdát v porovnání s Babettou jako výkon o třetinu nižší. Jenže je nutné vzít v úvahu, že výkonové charakteristiky spalovacího a elektrického motoru jsou velice rozdílné. Zatím co dvoutaktní motor Babetty dosahoval maximálního výkonu až při dosažení 4500 ot/min, elektromotor je schopen podávat plný výkon prakticky od nulových otáček. Nejvyšší výkon je přitom u mopedu potřebný zejména při rozjezdu a v tomto ohledu j tedy elektromotor mnohem efektivnější. V jízdních vlastnostech se tedy Betis původní Babettě více než vyrovná. Maximální rychlost má Babetta i Betis stejnou – 40 km/h.
Natáčení pořadu Autosalon pro TV Prima
Babetta se v průběhu let na trh dodávala v několika verzích, včetně modelu s dvoustupňovou převodovkou nebo ve dvoumístném provedení. Ovšem dvoustupňová převodovka byla příčinou poměrně častých závad a dvoumístná Babetta byla poměrně brzy stažena z prodeje z důvodu bubnových brzd s nízkou účinností. Betis je vybaven účinnými kotoučovými brzdami. U Betise rovněž odpadají všechny neduhy spalovacího motoru se spojkou a převodovkou. Elektrický bezkartáčový motor nepotřebuje žádnou spojku, je bezúdržbový a má velice dlouhou životnost.
HECHT BETIS RED
Průměrná spotřeba paliva u Babetty byla 1,8 l na 100 km. Byla vybavena 3,5 l palivovou nádrží, na plnou nádrž tedy necelých 200 km. V tomto ohledu se tedy Betis Babettě rovnat nemůže, protože na plně nabitou baterii ujede maximálně 40 km. Ovšem kdo vlastnil Babettu, potvrdí, že plná nádrž mu vystačila mnohdy i na několik týdnů, protože sloužila především jako „přibližovadlo“, na kterém se běžně jezdilo maximálně do 20 km denně. V tomto ohledu je tedy rozdílem jen to, že Betise prostě připojíte každý večer k nabíječce. Pokud by dojezd Betise na jedno nabití někomu doopravdy nestačil, teoreticky není problém přikoupit druhý akumulátor. Betis je napájen z lithiového akumulátoru, který je uzamčen v prostoru pod sedlem a lze jej velice snadno vyjmout. Nabíjet jej proto můžete klidně i mimo moped, třeba doma a zároveň jej kdykoli během pár vteřin snadno vyměníte.
Proti Babettě je Betis vybaven kvalitními LED světlometem, který lze přepínat mezi tzv. dálkovým a tlumeným režimem. Betis je vybaven i LED blinkry, na Babettě bylo nutné ukazovat směr odbočení rukou, což mohl být za jistých okolnostíi akrobatický výkon.
Betis je také často porovnáván s dalšími podobnými elektrickými mopedy, u kterých je jako hlavní výhoda uváděno, že na nich můžete jezdit i bez řidičského oprávnění. Na první pohled mohou vypadat velice podobně, jako HECHT BETIS. Ovšem to, že na nich můžete jezdit bez řidičáku je vykoupeno maximální konstrukční rychlostí 25 km/h a nižším výkonem motoru (zpravidla 250 W). S takovýmto slabým motorem pak může mít moped problém vyjet do prudších kopců. Některé levnější stroje jsou navíc napájeny z těžkých olověných akumulátorů, které jsou sice citelně levnější než moderní lithiové akumulátory, avšak vyžadují důslednou péči, jinak u nich může poměrně rychle klesnout kapacita a tím i dojezd stroje.
Autor: PST
SOUVISEJÍCÍ KATEGORIE
Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!
Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.
Mohlo by Vás také zajímat
Moderní palivo s ethanolem může snadno poškodit zahradní techniku
10. 10. 2024Moderní palivo, které obsahuje až 10 % ethanolu, je sice vhodné pro použití v automobilových motorech, ale pro zahradní…
Topení dřevem: Proč je důležité používat výhradně suché dřevo
09. 10. 2024Topení dřevem je oblíbeným způsobem vytápění nejen pro jeho nižší náklady, ale také pro příjemnou atmosféru, kterou…
Podzimní úklid zahrady: Proč je důležité odstranit spadané listí
08. 10. 2024Podzimní období přináší nejen krásné scenérie plné barevných listů, ale také nezbytné práce na zahradě. Jedním z…
Jak správně uložit akumulátory na zimu, aby dobře sloužily i na jaře
07. 10. 2024Podzim je obdobím, kdy se většina zahradní techniky, elektrických motocyklů, elektrokol a dalších strojů napájených z…