HECHT BETIS vs. legendární Babetta

20. 07. 2022

HECHT BETIS vs. legendární Babetta

V letošním roce jsme uvedli na trh elektrický moped HECHT BETIS, který vyvolal mnoho diskusí při srovnání s jinými obdobnými stroji. Pamětníkům samozřejmě připomněl legendární Babettu, která byla v minulosti oblíbená zejména u poštovních doručovatelů na vesnicích. Nakonec kdo by neznal slavnou scénu z filmu „Jak dostat tatínka do polepšovny“, ve které Petr Nárožný coby vystrašený pošťák na Babettě spadne do rybníka a udiveně prohlásí: „Vodník! A říkal mi Fando!“

V čem se tedy Betis tolik podobá Babettě? Samozřejmě zejména tím, že se jedná o moped, který je vybaven i pedály pro šlapání. Díky nim je možné na mopedu jezdit i bez motoru podobně jako na kole, nebo v prudkém kopci pomáhat šlapáním omezenému výkonu motoru.  

Jawa Babetta M 207

Co se samotného výkonu motoru týče, původní Babetta byla vybavena dvoutaktním motorem s výkonem 1,5 HP, v případě elektrického Betis je to 800 W bezkartáčový elektromotor umístěný v zadním kole. Jednoduchým převodem jednotek se snadno dopočítáte, že výkon Betise je tedy 1 HP, což by se mohlo zdát v porovnání s Babettou jako výkon o třetinu nižší. Jenže je nutné vzít v úvahu, že výkonové charakteristiky spalovacího a elektrického motoru jsou velice rozdílné. Zatím co dvoutaktní motor Babetty dosahoval maximálního výkonu až při dosažení 4500 ot/min, elektromotor je schopen podávat plný výkon prakticky od nulových otáček. Nejvyšší výkon je přitom u mopedu potřebný zejména při rozjezdu a v tomto ohledu j tedy elektromotor mnohem efektivnější. V jízdních vlastnostech se tedy Betis původní Babettě více než vyrovná. Maximální rychlost má Babetta i Betis stejnou – 40 km/h.

Natáčení pořadu Autosalon pro TV Prima

Babetta  se v průběhu let na trh dodávala v několika verzích, včetně modelu s dvoustupňovou převodovkou nebo ve dvoumístném provedení. Ovšem dvoustupňová převodovka byla příčinou poměrně častých závad a dvoumístná Babetta byla poměrně brzy stažena z prodeje z důvodu bubnových brzd s nízkou účinností. Betis je vybaven účinnými kotoučovými brzdami. U Betise rovněž odpadají všechny neduhy spalovacího motoru se spojkou a převodovkou. Elektrický bezkartáčový motor nepotřebuje žádnou spojku, je bezúdržbový a má velice dlouhou životnost.

HECHT BETIS RED

Průměrná spotřeba paliva u Babetty byla 1,8 l na 100 km. Byla vybavena 3,5 l palivovou nádrží, na plnou nádrž tedy necelých 200 km. V tomto ohledu se tedy Betis Babettě rovnat nemůže, protože na plně nabitou baterii ujede maximálně 40 km. Ovšem kdo vlastnil Babettu, potvrdí, že plná nádrž mu vystačila mnohdy i na několik týdnů, protože sloužila především jako „přibližovadlo“, na kterém se běžně jezdilo maximálně do 20 km denně. V tomto ohledu je tedy rozdílem jen to, že Betise prostě připojíte každý večer k nabíječce. Pokud by dojezd Betise na jedno nabití někomu doopravdy nestačil, teoreticky není problém přikoupit druhý akumulátor.  Betis je napájen z  lithiového akumulátoru, který je uzamčen v prostoru pod sedlem a lze jej velice snadno vyjmout.  Nabíjet jej proto můžete klidně i mimo moped, třeba doma a zároveň jej kdykoli během pár vteřin snadno vyměníte.

Proti Babettě je Betis vybaven kvalitními LED světlometem, který lze přepínat mezi tzv. dálkovým a tlumeným režimem. Betis je vybaven i LED blinkry, na Babettě bylo nutné ukazovat směr odbočení rukou, což mohl být za jistých okolnostíi akrobatický výkon.

Betis je také často porovnáván s dalšími podobnými elektrickými mopedy, u kterých je jako hlavní výhoda uváděno, že na nich můžete jezdit i bez řidičského oprávnění.  Na první pohled mohou vypadat velice podobně, jako HECHT BETIS.  Ovšem to, že na nich můžete jezdit bez řidičáku je vykoupeno maximální konstrukční rychlostí 25 km/h a nižším výkonem motoru (zpravidla 250 W).  S takovýmto slabým motorem pak může mít moped problém vyjet do prudších kopců. Některé levnější stroje jsou navíc napájeny z těžkých olověných akumulátorů, které jsou sice citelně levnější než moderní lithiové akumulátory, avšak vyžadují důslednou péči, jinak u nich může poměrně rychle klesnout kapacita a tím i dojezd stroje.   

Autor: PST

SOUVISEJÍCÍ KATEGORIE

ELEKTRICKÉ SKÚTRY


Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!

Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.




Mohlo by Vás také zajímat

Pokvetou pampelišky: Uvařte si med!

Pokvetou pampelišky: Uvařte si med!

28. 03. 2024

Každé jaro, když se zahrada rozzáří pampeliškovými sluníčky je čas na výrobu pampeliškového medu. I když se pravému…

Kam nepouštět robotickou sekačku?

Kam nepouštět robotickou sekačku?

27. 03. 2024

Péče o zahradu vyžaduje spoustu úsilí i času. Vedle plení záhonů a zalévání je pravidelné sečení trávníku jednou z…

Březnová péče o trávník

Březnová péče o trávník

26. 03. 2024

Letos si dala zima trochu na čas a ani deštivé počasí nám dlouho nepřálo. Pokud jste tak ještě neučinili, je právě…

Pár nápadů pro Velikonoce

Pár nápadů pro Velikonoce

23. 03. 2024

Velikonoce jsou jedním z nejvýznamnějších křesťanských svátků, ovšem svůj význam mají i pro zahrádkáře a vlastníky…