HECHT BETIS vs. legendární Babetta
20. 07. 2022

V letošním roce jsme uvedli na trh elektrický moped HECHT BETIS, který vyvolal mnoho diskusí při srovnání s jinými obdobnými stroji. Pamětníkům samozřejmě připomněl legendární Babettu, která byla v minulosti oblíbená zejména u poštovních doručovatelů na vesnicích. Nakonec kdo by neznal slavnou scénu z filmu „Jak dostat tatínka do polepšovny“, ve které Petr Nárožný coby vystrašený pošťák na Babettě spadne do rybníka a udiveně prohlásí: „Vodník! A říkal mi Fando!“
V čem se tedy Betis tolik podobá Babettě? Samozřejmě zejména tím, že se jedná o moped, který je vybaven i pedály pro šlapání. Díky nim je možné na mopedu jezdit i bez motoru podobně jako na kole, nebo v prudkém kopci pomáhat šlapáním omezenému výkonu motoru.
Jawa Babetta M 207
Co se samotného výkonu motoru týče, původní Babetta byla vybavena dvoutaktním motorem s výkonem 1,5 HP, v případě elektrického Betis je to 800 W bezkartáčový elektromotor umístěný v zadním kole. Jednoduchým převodem jednotek se snadno dopočítáte, že výkon Betise je tedy 1 HP, což by se mohlo zdát v porovnání s Babettou jako výkon o třetinu nižší. Jenže je nutné vzít v úvahu, že výkonové charakteristiky spalovacího a elektrického motoru jsou velice rozdílné. Zatím co dvoutaktní motor Babetty dosahoval maximálního výkonu až při dosažení 4500 ot/min, elektromotor je schopen podávat plný výkon prakticky od nulových otáček. Nejvyšší výkon je přitom u mopedu potřebný zejména při rozjezdu a v tomto ohledu j tedy elektromotor mnohem efektivnější. V jízdních vlastnostech se tedy Betis původní Babettě více než vyrovná. Maximální rychlost má Babetta i Betis stejnou – 40 km/h.
Natáčení pořadu Autosalon pro TV Prima
Babetta se v průběhu let na trh dodávala v několika verzích, včetně modelu s dvoustupňovou převodovkou nebo ve dvoumístném provedení. Ovšem dvoustupňová převodovka byla příčinou poměrně častých závad a dvoumístná Babetta byla poměrně brzy stažena z prodeje z důvodu bubnových brzd s nízkou účinností. Betis je vybaven účinnými kotoučovými brzdami. U Betise rovněž odpadají všechny neduhy spalovacího motoru se spojkou a převodovkou. Elektrický bezkartáčový motor nepotřebuje žádnou spojku, je bezúdržbový a má velice dlouhou životnost.
HECHT BETIS RED
Průměrná spotřeba paliva u Babetty byla 1,8 l na 100 km. Byla vybavena 3,5 l palivovou nádrží, na plnou nádrž tedy necelých 200 km. V tomto ohledu se tedy Betis Babettě rovnat nemůže, protože na plně nabitou baterii ujede maximálně 40 km. Ovšem kdo vlastnil Babettu, potvrdí, že plná nádrž mu vystačila mnohdy i na několik týdnů, protože sloužila především jako „přibližovadlo“, na kterém se běžně jezdilo maximálně do 20 km denně. V tomto ohledu je tedy rozdílem jen to, že Betise prostě připojíte každý večer k nabíječce. Pokud by dojezd Betise na jedno nabití někomu doopravdy nestačil, teoreticky není problém přikoupit druhý akumulátor. Betis je napájen z lithiového akumulátoru, který je uzamčen v prostoru pod sedlem a lze jej velice snadno vyjmout. Nabíjet jej proto můžete klidně i mimo moped, třeba doma a zároveň jej kdykoli během pár vteřin snadno vyměníte.
Proti Babettě je Betis vybaven kvalitními LED světlometem, který lze přepínat mezi tzv. dálkovým a tlumeným režimem. Betis je vybaven i LED blinkry, na Babettě bylo nutné ukazovat směr odbočení rukou, což mohl být za jistých okolnostíi akrobatický výkon.
Betis je také často porovnáván s dalšími podobnými elektrickými mopedy, u kterých je jako hlavní výhoda uváděno, že na nich můžete jezdit i bez řidičského oprávnění. Na první pohled mohou vypadat velice podobně, jako HECHT BETIS. Ovšem to, že na nich můžete jezdit bez řidičáku je vykoupeno maximální konstrukční rychlostí 25 km/h a nižším výkonem motoru (zpravidla 250 W). S takovýmto slabým motorem pak může mít moped problém vyjet do prudších kopců. Některé levnější stroje jsou navíc napájeny z těžkých olověných akumulátorů, které jsou sice citelně levnější než moderní lithiové akumulátory, avšak vyžadují důslednou péči, jinak u nich může poměrně rychle klesnout kapacita a tím i dojezd stroje.
Autor: PST
SOUVISEJÍCÍ KATEGORIE
Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!
Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.
Mohlo by Vás také zajímat

Tropická vedra vás už nezaskočí: Jak ochladit domov rychle a efektivně
23. 06. 2025Léto je tady s ním i tropické teploty, které v posledních letech často trápí nejen přes den, ale i během noci. Zvláště…

Bezpečnost práce s křovinořezem: Nezbytná pravidla pro každého uživatele
17. 06. 2025Jaro a začátek léta bývají obdobím intenzivního růstu trávy, zvláště pokud je dostatek srážek, jako tomu bylo v…

Třešně dozrávají: Ochraňte úrodu před hladovými ptáky
16. 06. 2025S příchodem června začínají na zahradách dozrávat první šťavnaté třešně. Pro pěstitele je to očekávaná odměna za…

Letní prázdniny na plný plyn – dětská vozítka pro malé řidiče
13. 06. 2025Prázdniny začínají a co může být pro děti lepší zábavou než vlastní vozítko? Elektrická autíčka, dětské čtyřkolky,…

