Co s elektrokolem v zimě?
31. 08. 2022
Pro mnohé se pomalu blíží konec cyklosezóny. Ti otužilejší možná plánují šlapat do pedálů i v zimě. Nabízí se ale otázka: Jak elektrokolo snáší zimu?
Většinu možná napadne, že by mráz mohl poškodit lithiovou baterii. Pro li-ion akumulátor je samozřejmě nejlepší, pokud je provozován při teplotě 25 °C. Při takové teplotě poskytne skutečně 100 % ze své kapacity. V letních tropických dnech, kdy na sluníčku může teplota dosahovat i 40 °C poklesne kapacita akumulátoru přibližně o 5 %. Jak je to ale v zimě?
Většina lithiových akumulátorů může být provozována od -10 °C, aniž by se tím nějak výrazně zkracovala jejich životnost. Ovšem již při teplotě 0 °C je pokles kapacity znatelný. Na plně nabitý akumulátor ujedete takřka o 20 % kratší vzdálenost. Klesne-li teplota až na – 20 °C, z akumulátoru už vyždímáte sotva 60 % jeho původní kapacity. Pokud by byl při takové teplotě používán dlouhodobě, mohlo by dojít k jeho nenávratnému poškození. Jenže popravdě – kolik z vás by mělo chuť projíždět se sibérii? Navíc riskovat, že na namrzlé silnicí polámete kolo i sebe…
Zkrátka pokud se teplota přiblíží nule, nebo v krajním případě klesne lehce pod nulu, akumulátoru krátkodobý provoz v takové teplotě neublíží. Důležitější je však dbát o vlastní bezpečnost na mokré a promrzlé vozovce.
Problémem jsou solené silnice. Ostatně ty jsou problémem i pro auta. Není tajemstvím, že slaná voda je velice korozivní a dostane se do každé skulinky. I když jsou elektrokola konstruována tak, že lehký déšť ani průjezd mělkým brodem jim nevadí, vodotěsná nejsou. Odstranit vlhkost a sůl ze všech spár a dutin však může být problém. Opláchnout kolo tlakovou myčkou není právě nejlepší nápad, protože silný proud vody může proniknout i do míst, kde by došlo k poškození elektrických rozvodů a elektroniky. Jak po celý rok, tak zejména v zimě je důležité dbát na to, aby byly všechny pohyblivé části důkladně promazané, protože mazivo nejen že zajistí hladký provoz a snižuje opotřebení, do jisté míry také odpudí vodu.
Kolo nenechávejte nikdy zablácené a od sněhu. Sníh pečivě omeťte, kolo očistěte vlhkým hadrem. Dbejte zejména na to, aby voda nezatékala do elektromotoru, kabelů, kontaktů, spínačů nebo do displeje s řídící jednotkou.
Pokud se rozhodnete, že kolo na zimu odstavíte a nemůžete jej celé zazimovat ve vytápěném prostoru, nevadí. Důležité je v každém případě vyjmout baterii a uskladnit jí při teplotě do 25 °C. Skladovat by se měla nabitá na cca 60–70 %, protože tak dochází k nejmenšímu poklesu kapacity, a tudíž se zbytečně nezkracuje životnost.
Zároveň je vhodné zamyslet se nad tím, zda se před zimou nevyplatí svěřit kolo odbornému servisu ke kontrole a seřízení. Na jaře vás pak nezaskočí, že přetížené servisy nestíhají zakázky vyřizovat včas.
Autor: PST
Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!
Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.
Mohlo by Vás také zajímat
Moderní palivo s ethanolem může snadno poškodit zahradní techniku
10. 10. 2024Moderní palivo, které obsahuje až 10 % ethanolu, je sice vhodné pro použití v automobilových motorech, ale pro zahradní…
Topení dřevem: Proč je důležité používat výhradně suché dřevo
09. 10. 2024Topení dřevem je oblíbeným způsobem vytápění nejen pro jeho nižší náklady, ale také pro příjemnou atmosféru, kterou…
Podzimní úklid zahrady: Proč je důležité odstranit spadané listí
08. 10. 2024Podzimní období přináší nejen krásné scenérie plné barevných listů, ale také nezbytné práce na zahradě. Jedním z…
Jak správně uložit akumulátory na zimu, aby dobře sloužily i na jaře
07. 10. 2024Podzim je obdobím, kdy se většina zahradní techniky, elektrických motocyklů, elektrokol a dalších strojů napájených z…