Co s elektrokolem v zimě?

31. 08. 2022

Co s elektrokolem v zimě?

Pro mnohé se pomalu blíží konec cyklosezóny. Ti otužilejší možná plánují šlapat do pedálů i v zimě. Nabízí se ale otázka: Jak elektrokolo snáší zimu?

Většinu možná napadne, že by mráz mohl poškodit lithiovou baterii. Pro li-ion akumulátor je samozřejmě nejlepší, pokud je provozován při teplotě 25 °C. Při takové teplotě poskytne skutečně 100 % ze své kapacity. V letních tropických dnech, kdy na sluníčku může teplota dosahovat i 40 °C poklesne kapacita akumulátoru přibližně o 5 %. Jak je to ale v zimě?

Většina lithiových akumulátorů může být provozována od -10 °C, aniž by se tím nějak výrazně zkracovala jejich životnost. Ovšem již při teplotě 0 °C je pokles kapacity znatelný. Na plně nabitý akumulátor ujedete takřka o 20 % kratší vzdálenost. Klesne-li teplota až na – 20 °C, z akumulátoru už vyždímáte sotva 60 % jeho původní kapacity. Pokud by byl při takové teplotě používán dlouhodobě, mohlo by dojít k jeho nenávratnému poškození. Jenže popravdě – kolik z vás by mělo chuť projíždět se sibérii? Navíc riskovat, že na namrzlé silnicí polámete kolo i sebe…

Zkrátka pokud se teplota přiblíží nule, nebo v krajním případě klesne lehce pod nulu, akumulátoru krátkodobý provoz v takové teplotě neublíží. Důležitější je však dbát o vlastní bezpečnost na mokré a promrzlé vozovce.

Problémem jsou solené silnice. Ostatně ty jsou problémem i pro auta. Není tajemstvím, že slaná voda je velice korozivní a dostane se do každé skulinky. I když jsou elektrokola konstruována tak, že lehký déšť ani průjezd mělkým brodem jim nevadí, vodotěsná nejsou. Odstranit vlhkost a sůl ze všech spár a dutin však může být problém. Opláchnout kolo tlakovou myčkou není právě nejlepší nápad, protože silný proud vody může proniknout i do míst, kde by došlo k poškození elektrických rozvodů a elektroniky. Jak po celý rok, tak zejména v zimě je důležité dbát na to, aby byly všechny pohyblivé části důkladně promazané, protože mazivo nejen že zajistí hladký provoz a snižuje opotřebení, do jisté míry také odpudí vodu.

Kolo nenechávejte nikdy zablácené a od sněhu. Sníh pečivě omeťte, kolo očistěte vlhkým hadrem. Dbejte zejména na to, aby voda nezatékala do elektromotoru, kabelů, kontaktů, spínačů nebo do displeje s řídící jednotkou.

Pokud se rozhodnete, že kolo na zimu odstavíte a nemůžete jej celé zazimovat ve vytápěném prostoru, nevadí. Důležité je v každém případě vyjmout baterii a uskladnit jí při teplotě do 25 °C. Skladovat by se měla nabitá na cca 60–70 %, protože tak dochází k nejmenšímu poklesu kapacity, a tudíž se zbytečně nezkracuje životnost.

Zároveň je vhodné zamyslet se nad tím, zda se před zimou nevyplatí svěřit kolo odbornému servisu ke kontrole a seřízení. Na jaře vás pak nezaskočí, že přetížené servisy nestíhají zakázky vyřizovat včas.

 

Autor: PST


Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!

Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.




Mohlo by Vás také zajímat

Motor špatně startuje a kolísají otáčky

Motor špatně startuje a kolísají otáčky

22. 04. 2024

Nadpis článku je asi nejčastěji zmiňovaná závada zahradní techniky se spalovacími motory. I když důvodů, proč motor…

Povinné ručení na koloběžku a zahradní traktor?

Povinné ručení na koloběžku a zahradní traktor?

18. 04. 2024

Od 1. dubna 2024 začal platit nový zákon, který stanoví, že povinné ručení budou muset sjednat i majitelé některých…

Nesekejte trávu! Nechte pracovat robota

Nesekejte trávu! Nechte pracovat robota

15. 04. 2024

Nevím jak vy, ale já se pokaždé těším na jaro, až se všechno opět zazelená a rozkvete. S nadšením vždy vytlačím sekačku…

Chcete čerstvý hrách po celý rok? Je to superpotravina!

Chcete čerstvý hrách po celý rok? Je to superpotravina!

12. 04. 2024

Naše děti čerstvý hrášek vyloupaný z lusků milují. Pěstování je přitom snadné, a tak jim ho můžeme dopřát až do podzimu.