Co můžete očekávat od elektrického motocyklu?

19. 01. 2023

Co můžete očekávat od elektrického motocyklu?

S elektrickými motorkami se na silnici můžete setkávat rok od roku stále častěji. Jedná se o relativně levný ekologický dopravní prostředek, který vyžaduje jen minimální údržbu a při stoupajících cenách pohonných hmot i energií vás provoz elektrického motocyklu stále vyjde poměrně levně.

Díky dojezdu omezenému kapacitou baterie je elektrický motocykl ideální zejména pro kratší cesty do školy, zaměstnání nebo nákup v nedalekém obchodu. Výrobcem udávané dojezdy však berte jako orientační hodnotu, které dosáhnete jen za naprosto ideálních podmínek. Dojezd se v praxi snižuje například s tím, jak často zastavujete a opět se rozjíždíte, při rozjezdu se totiž spotřebovává mnohonásobně více energie, než když plynule jedete a motor jen udržuje rychlost. Je tedy zřejmé, že ve městě, kde budete každých 100 metrů zastavovat na semaforu nebo popojíždět v koloně dojedete na nabití citelně kratší vzdálenost, než když pojedete souvisle volnou krajinou mezi vesnicemi. Dojezd samozřejmě ovlivní i zatížení motocyklu, tedy hmotnost řidiče a případného spolujezdce. A zcela logicky bude dojezd kratší i v případě, že budete během cesty zdolávat kopce, než když pojedete po rovině. Pro někoho možná bude překvapením i fakt, jak hodně může dojezd ovlivnit i to, jestli jedete proti větru, nebo po větru, případně se dojezd sníží i když máte podhuštěné pneumatiky. Pokud se všechny negativní vlivy nasčítají, v krajním případě tak může být reálný dojezd i takřka poloviční než dojezd maximální.

Baterie

Moderní elektrické motocykly jsou napájeny buď z olověných, nebo lithiových akumulátorů. Hlavní výhodou olověných akumulátorů je jejich cena. I když nejsou také právně levné, v porovnání s lithiovými akumulátory mohou být při stejné kapacitě i o polovinu levnější.  Nevýhodou je jejich vysoká hmotnost a nutnost dobíjet je nejlépe okamžitě po každé jízdě. Za lithiové akumulátory si připlatíte, ovšem jsou několikanásobně lehčí a menší. Motocykl tedy nemusí vozit několik kilogramů těžkého olova, a tudíž při stejné kapacitě akumulátoru dojede dál. Navíc lithiové akumulátory nemusíte pokaždé ihned dobíjet. Naopak – zatím co pro olověný akumulátor je ideální, když je neustále plně nabitý, lithiovému vyhovuje lépe nabití okolo 75 %. Nejlepší tedy je plně jej dobíjet jen v případě, že plánujete nějaký delší výlet.

Jak je to s řidičákem

Současné právní normy stanoví, že na dvoukolové vodidlo nebo tříkolku, jejichž maximální konstrukční rychlost nedosahuje 25 km/h, není potřeba řidičské oprávnění. To je rychlost svižněji jedoucího cyklisty. Poněkud se však pozapomnělo na povinné pojištění z provozu vozidla a někteří tak při způsobení dopravní nehody mohou být nemile překvapeni.

Pro vozidla s konstrukční rychlostí od 25 km/h výše je již řidičské oprávnění nutné. Takové vozidlo však musí být zároveň homologováno pro provoz na pozemních komunikacích, musí být opatřeno registrační značkou a vším dalším, včetně zákonného pojištění a platnou STK. Na motocykl s maximální rychlostí 45 km/h stačí řidičák kategorie AM, mohou jej tedy řídit i adolescenti od 15 let. Když tedy máte klasický řidičák na auto, automaticky můžete tuto kategorii motocyklů řídit také. I proto se přímo nabízí mít v stáji kromě automobilu i malý elektrický motocykl, se kterým levně obstaráte kratší cesty.

Údržba

Na elektrickém motocyklu není prakticky co udržovat. Stačí jen pravidelně dobíjet akumulátory, a když doslouží, lze je snadno vyměnit za nové. Zbytek údržby se vztahuje vlastně jen na brzdy a výměnu ojetých pneumatik. Odpadá tedy údržba složitého spalovacího motoru zahrnující výměnu uleje, zapalovacích svíček, vzduchových a olejových filtrů. Elektrický motocykl nemá ani spojku nebo klínový řemen variátoru, které také podléhají opotřebení.

Výkon motoru

Zejména pamětníkům možná bude ještě chvíli trvat, než si zvyknou srovnávat výkon spalovacího a elektrického motoru. Zatím co spalovací motory dosahují nejvyšší výkon ve vysokých otáčkách, elektrické motory dodávají plný výkon již od nejnižších otáček. V praxi to znamená, že benzinový skútr s výkonem do 3 kW tak může mít poněkud problém při rozjezdu do kopce a elektrický skútr se stejným výkonem do kopce vystřelí bez sebemenších potíží. Srovnání tedy není jednoduché a předpokládat, že benzínový a elektrický stroj budou dosahovat při stejných výkonech motoru i stejných jízdních vlastností nelze. Elektrický motor v tomto porovnání v mnoha ohledech vyjde zpravidla citelně lépe.

Každého jistě napadnou omezení spojené s dojezdem na jedno nabití. Po nějakém čase si ale na plánování cesty a jízdu na baterie zvyknete. Ideální využití elektrického motocyklu je například pro denní dojíždění do zaměstnání vzdáleného do 15 km.  Cesta tam i zpět by měla činit maximálně 2/3 maximálního dojezdu na nabití. Cestou domů se bez obav můžete zastavit třeba na menší nákup a u většiny elektrických motorek stále budete mít velkou rezervu energie. Motocykl pak přes noc zase dobijete.  

Nejvíc oceníte levný provoz

I pro současných zastropovaných cenách elektřiny 6 Kč za kWh vás ujetých 100 km na průměrném elektrickém motocyklu vyjde na méně než 15 Kč.  Pro srovnání při ceně benzínu 38 Kč vás stejně dlouhá cesta autem s průměrnou spotřebou 6 l/100 km vyjde bez mála na 230 Kč. 

Jestliže byste tedy například jezdili do 15 km vzáleného zaměstnání půl roku na elektrickém motocyklu namísto autem, ušetřili byste skoro 8000 Kč. Přičtěte k tomu další cesty po blízkém okolí , které také běžně jezdíte autem a rychle zjistíte, že taková úspora stojí minimálně za úvahu...

 


Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!

Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.




Mohlo by Vás také zajímat

Co můžete očekávat od elektrického motocyklu?

Co můžete očekávat od elektrického motocyklu?

19. 01. 2023

S elektrickými motorkami se na silnici můžete setkávat rok od roku stále častěji. Jedná se o relativně levný ekologický…

Nářadí HECHT na Dakar 2023

Nářadí HECHT na Dakar 2023

18. 01. 2023

Jak jsme vás již informovali v novinkách, Ollie Roučkové se letos podařil opravdu husarský kousek. Na Rallye Dakar 2023…

Bojujete se sněhem a náledím?

Bojujete se sněhem a náledím?

18. 01. 2023

Vyrazte do boje se sněhem a ledem s tím správným nářadím a technikou.