Co je ještě elektrokolo a co už je motocykl?
07. 04. 2022
Myslíte si, že v tom máte jasno? Mnozí z vás možná budou překvapeni. I když jsme se této problematice věnovali již v minulosti, dotazy našich zákazníků i příspěvky a komentáře na sociálních sítích nás přesvědčují o tom, že řada lidí naprosto netuší, za jakých podmínek může na silnici legálně vyrazit s jednostopým vozidlem, které je poháněno elektromotorem.
Chaos do všeho vnášejí i někteří prodejci, kteří nabízejí různé elektrické koloběžky, mopedy a skútry a zákazníka utvrzují v tom, že s nimi může jezdit legálně po silnici i bez řidičského oprávnění. Otázku, zda tak činí z vlastní neznalosti právních předpisů, nebo zákazníka uvádějí v omyl cíleně, raději ponecháme stranou.
Možný problém je také v tom, že mnozí nepovažují elektromotor za plnohodnotný ekvivalent motoru spalovacího, a tak mohou nabývat dojmu, že když je něco poháněno malým elektromotorem napájeným z baterie, nejedná se o plnohodnotné elektrické vozidlo. Bohužel právní normy to vidí jinak
Motor je stroj, který převádí energii na mechanickou práci. Může to být například parní stroj, elektromotor, spalovací motor, ale i raketový motor. Pokud bychom tedy zašli do extrému, když jsi pevníte na jízdní kolo například malý raketový motor, z pohledu právních předpisů se jedná o motorové vozidlo. Ale zpět do reality…
Elektrický moped HECHT BETIS homologovaný pro provoz na pozemních komunikacích. Na trhu však naleznete podobné nehomologované stroje, které na sinici nesmí.
Jednoduše řečeno, cokoli má kola a je poháněno libovolným typem motoru, je z pohledu zákona považováno za motorové vozidlo a jako takové musí splňovat podmínky pro provoz na pozemních komunikacích, jinak na silnici nemá co dělat. V praxi to zejména znamená, že musí být pro takový provoz homologováno, musí mít platnou registraci, osvědčení o technické způsobilosti a zákonné pojištění. Právní předpisy pak z výše uvedeného připouštějí v podstatě jen pár výjimek. Jednou jsou vozíky pro osoby se sníženou pohyblivostí a druhou jsou elektrokola.
U elektrokol se mnozí často odvolávají na Vyhlášku č. 341/2014 Sb.
Zásadní problém je ovšem v tom, že této vyhlášce je nadřazeno Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013, které jasně stanoví, že za elektrokolo se považuje:
Šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h.
A jelikož je toto nařízení EU hierarchicky nadřazeno vyhlášce č.341/20154 Sb., je tedy její část upravujcí podmínky pro elektrokola vlastně neplatná.
Co tedy není elektrokolo a musí splňovat předpisy pro provoz motorového vozidla?
- V podstatě cokoli, co se pohybuje vlastní silou, aniž by při tom člověk musel pomáhat šlapáním do pedálů. Pokud tedy například upravíte firmware řídící jednotky elektrokola, nebo kolo necháte přečipovat tak, aby jezdilo aniž byste museli šlapat, v podstatě z něho uděláte malý motocykl a na silnici nemá co dělat.
- Cokoli, co se s pomocí motoru pohybuje rychlostí vyšší, než 25 km/h. I v tomto případě, pokud provedete úpravu řídící jednotky elektrokola za účelem dosažení vyšší rychlosti s takto upraveným kolem na silnici nesmíte.
- Cokoli má výkon elektromotoru vyšší než 250 W.
Z uvedeného jasně vyplývá, že jakýkoli stroj, který nesplňuje byť jen jednu z podmínek, nemůže být považován za elektrokolo, čímž se vlastně stává motorovým vozidlem a jako takové by pro jízdu po silnici muselo splňovat vše, jako běžné motorové vozidlo.
V tomto ohledu u nás panuje jakási benevolence pro malé elektrické koloběžky, které jsou v případě, že jejich výkon nepřesahuje 250 W a maximální rychlost nepřevyšuje 25 km/h tolerovány jako elektrokola. Ovšem když na silnici vyrazíte se strojem, který sice vzhledem připomíná větší koloběžku, ale má například výkon motoru 1000 W a pohybuje se rychlostí takřka 50 km/h, při silniční kontrole jen těžko uhájíte tvrzení, že jedete na koloběžce. A v případě že byste se na takovém stroji stali účastníkem dopravní nehody, můžete si být jistí, že ponesete stejné následky, jako kdybyste jeli na motocyklu, který nemá registraci, SPZ a povinné ručení. Nejenže zaplatíte velmi vysokou pokutu, ale půjde za vámi i veškerá náhrada způsobené škody. Ta může jít do statisíců a bylo by bláhové doufat, že by se náhrady ujala nějaká pojišťovna.
Elektrický skútr HECHT COCIS homologovaný pro provoz na pozemních komunikacích. Na trhu se však můžete setkat s podobnými stroji, které jsou nabízeny jako koloběžka bez homologace. Ty však na silnici nesmí.
Nenechte se napálit!
Co je elektrokolo jsme si už vysvětlili. Pokud se vám bude někdo snažit prodat cokoli, co na první pohled jako kolo nevypadá a prodejce přesto tvrdí, že se jedná o elektrokolo, měli byste hodně zbystřit. Vždy se sami sebe ptejte, jestli takový stroj splňuje tři základní podmínky
- Pomáhá motor pouze při šlapání?
- Má maximální rychlost omezenu na 25 km/h?
- Je maximální výkon motoru 250 W?
Pokud není byť jen jedna z podmínek splněna, nejedná se o elektrokolo a tudíž musí splňovat vše, jako běžné motorové vozidlo, respektive motocykl. Zároveň byste k jeho řízení potřebovali řidičské oprávnění pro skupinu, pro kterou je homologováno. Za provoz vozidla je vždy odpvědný řidič. S obhajobou, že vám prodejce říkal to či ono, neobstojíte.
Pro úplnost zmíníme i elektrické vozíky
I na poli elektrických vozíků panuje lehký chaos a možná se někteří z vás už setkali s tím, že coby elektrický vozík pro invalidu jsou nabízeny různé čtyřkolky a tříkolky, u nichž je často již na první pohled zřejmé, že jejich účel je jiný, než poskytnout svobodu pohybu osobám s handicapem. Opět se tedy podíváme doplatných předpisů, co může být považováno za vozík pro invalidy:
Podle Zákona č. 56/2001 Sb., § 3 odst. 3 písm. e) se za zvláštní vozidlo se mimo jiné považují:
Vozíky pro invalidy s motorickým pohonem, pokud jejich šířka nebo délka přesahuje jeden metr a čtyřicet centimetrů, jejich konstrukční rychlost převyšuje 15 km.h-1 nebo jejich maximální přípustná hmotnost převyšuje 450 kg.
Také z toho nejste moudří? Proto tedy srozumitelněji. Pokud by invalidní vozík překročil byť jen jediný z uvedených parametrů, jednalo by se již o zvláštní vozidlo, které musí splňovat další podmínky pro provoz a nejedná se tak o invalidní vozík.
Za invalidní vozík tedy může být považováno pouze vozidl jehož:
- Šířka ani délka není vyšší než 140 cm
- Maximální rychlost nepřesahuje 15 km/h
- Maximální hmotnost nepřesahuje 450 kg
Důležitá rada na závěr
Paragrafy jsou opravdu hodně kroucené a dají se vykládat různě. Mnohdy z nich nejsou moudří ani právníci. Pokud chcete mít opravdovou jistotu, vždy je nejlepší se s dotazem obrátit na příslušný orgán. A nezapomeňte ani na to, že veškeré právní normy se stále vyvíjení a mění. Co platilo dnes, nemusí platit zítra a od doby sepsání tohoto článku může být brzy vše jinak.
Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!
Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.
Mohlo by Vás také zajímat
Moderní palivo s ethanolem může snadno poškodit zahradní techniku
10. 10. 2024Moderní palivo, které obsahuje až 10 % ethanolu, je sice vhodné pro použití v automobilových motorech, ale pro zahradní…
Topení dřevem: Proč je důležité používat výhradně suché dřevo
09. 10. 2024Topení dřevem je oblíbeným způsobem vytápění nejen pro jeho nižší náklady, ale také pro příjemnou atmosféru, kterou…
Podzimní úklid zahrady: Proč je důležité odstranit spadané listí
08. 10. 2024Podzimní období přináší nejen krásné scenérie plné barevných listů, ale také nezbytné práce na zahradě. Jedním z…
Jak správně uložit akumulátory na zimu, aby dobře sloužily i na jaře
07. 10. 2024Podzim je obdobím, kdy se většina zahradní techniky, elektrických motocyklů, elektrokol a dalších strojů napájených z…