Zobrazit kategorie

Nejčastější dotazy k řetězovým pilám

✅ Jak mám vybírat vhodnou pilu?

✅ Jsou řetězové pily bezpečné?

✅ K čemu slouží bezpečnostní brzda?

✅ Co mám kontrolovat před každým řezáním?

✅ Co mám udělat s pilou po řezání?

✅ Jak mám správně nabrousit řetěz?

✅ Jak se mohu o pilu sám starat?

✅ Jak mám správně namíchat palivo?

✅ Jaké jsou nejčastější chyby při používání pily?


✅ Jak mám vybírat vhodnou pilu?

Od řetězové pily očekáváme, že bude sloužit k nějakému konkrétnímu účelu. Nejčastěji je to příprava palivového dřeva, práce v zahradě při prořezávání stromů, případně stavební práce nebo práce v dílně.
Pokud hledáte pilu pro prořezávání stromů v zahradě, může být vhodnou volbou i akumulátorová pila. Je tichá, nevyžaduje složité startování a obejdete se bez přívodních kabelů. Kapacita akumulátoru spolehlivě vystačí na prořez větví i ve větších sadech, stejně dobře může aku pila posloužit i v dílně.
Pro přípravu palivového dřeva na zimu se ale nehodí. Pokud potřebujete pořezat na zahradě pár polen do krbu, dobře vám poslouží elektrická řetězová pila. Je relativně tichá, má jednoduchou obsluhu i údržbu a rozumné pořizovací náklady. Protože nevytváří žádné výfukové zplodiny, můžete ji používat i v uzavřeném prostoru.
Motorové pily mají dostatečný výkon i pro pořezání větší porce dřeva. Díky spalovacímu motoru nejste omezeni prodlužovacím kabelem, můžete je proto používat kdekoli, tedy i v lese. Drobnou daní za to je poněkud vyšší hlučnost. Nevýhodou je, že motorovou pilu nemůžete použít v uzavřeném prostoru.
Případně doporučujeme i zvážit pořízení okružní pily (cirkulárky). Současné moderní kolébkové okružní pily jsou díky své konstrukci mnohonásobně bezpečnější než zastaralé stolní cirkulárky. Příprava palivového dřeva na kolébkové cirkulárce jde rychleji od ruky.

 

✅ Jsou řetězové pily bezpečné?

Od prvních modelů vyráběných na počátku minulého století prošly řetězové pily dlouhým vývojem, při kterém byly doplněny o některé bezpečnostní prvky, jako je například bezpečnostní brzda, zubová opěrka, zachycovač řetězu apod. Přesto se stále jedná o jeden z nejnebezpečnějších strojů, při jehož používání je více než vhodné používat pevné boty (nejlépe se zpevněnou špičkou), neprořezné kalhoty, neprořezné rukavice, ochranné brýle nebo štít, v případě motorových pil i chrániče sluchu. Z důvodu možnosti zpětného vrhu pily byste měli používat i přilbu.

 

✅ K čemu slouží bezpečnostní brzda?

Zejména při řezání špičkou lišty (ale nejen při něm) může dojít k tzv. zpětnému vrhu. Rotující řetěz se jednoduše „kousne“ v řezu a vyhodí pilu lištou vzhůru, nezřídka přímo proti hlavě obsluhy. Samozřejmě se to stane zpravidla v okamžiku, kdy to obsluha čeká nejméně, a pilu tak není možné udržet. Páka bezpečnostní brzdy je proto umístěna před předním madlem na pile takovým způsobem, že při zpětném vrhu a vytočení pily směrem vzhůru narazí do hřbetu ruky obsluhy. Tím dojde k aktivaci brzdy a okamžitému zastavení řetězu.

 

✅ Co mám kontrolovat před každým řezáním?

Před každým řezáním se ujistěte, že je správně napnutý řetěz. Správně napnutý řetěz nesmí být ani příliš utažený, ani příliš volný. Nesmí na liště volně viset, musí být dokonale napnutý po celém obvodu lišty. Zároveň však nesmí být přepnutý, tím by docházelo k jeho nadměrnému vytahování a zvýšenému opotřebení lišty. Pokud správně napnutý řetěz v polovině lišty uchopíme mezi prsty a mírnou silou potáhneme, měl by být jen tak volný, aby šel z drážky v liště povytáhnout přibližně na polovinu vodítek řetězu. Napnutí řetězu kontrolujte i v průběhu řezání. Při kontrole napnutí řetězu vždy zajistěte, aby nemohlo dojít k samovolnému rozběhnutí pily (vyjměte akumulátor, odpojte přívodní kabel, nebo odpojte svíčku).
Samozřejmě zkontrolujte i zda je v pile dostatek oleje pro mazání řetězu a lišty. To ostatně kontrolujte průběžně po celou dobu řezání.
Před každým řezáním je vhodné rovněž zkontrolovat správnou funkci bezpečnostní brzdy. Důležitost správné funkce brzdy je popsána v odstavci výše. U elektrické pily se při aktivaci brzdy většinou vůbec nespustí elektromotor. U motorové pily se nesmí při aktivaci brzdy roztočit řetěz.

 

✅ Co mám udělat s pilou po řezání?

V první řadě je dobré pilu samozřejmě dobře očistit. Sundat kryt řetězky, pod kterým se zpravidla drží piliny slepené olejem od lišty. Samozřejmě očistit i prostor pod lištou. Při té příležitosti i zkontrolovat, zda není zanesený kanálek, kterým je vháněn olej do lišty. U motorových pil pak zkontrolujte ještě stav vzduchového filtru.
Moderní ekologické bio oleje pro ztrátové mazání mají tu výhodu, že jsou přírodního původu. Přírodě proto neškodí a rychle se v ní rozloží. Tato vlastnost ovšem pilám nesvědčí. Pokud necháte olej dlouhodobě v pile, začne v ní degradovat a může ucpat čerpadlo a mazací kanálky. Jestliže plánujete pilu delší dobu nepoužívat, je vhodné z ní odstranit všechen olej, do nádrže nalít malé množství minerálního oleje a pilu krátce protočit, aby se bioolej vypláchl z čerpadla a kanálků.
Motorové dvoutaktní pily neskladujte s namíchaným palivem déle než 14 dní. Olej v benzínu rychle degraduje a ztrácí mazivost. Staré palivo pak může způsobit zadření motoru.

 

✅ Jak mám správně nabrousit řetěz?

Nejjednodušší je samozřejmě nechat si řetěz nabrousit u profesionálů. Nabrousit řetěz doma ovšem také není nic složitého. Nejdůležitější je použít pilník se správným průměrem a při broušení držet správný úhel ostření a úhel vedení (sklon) pilníku. S tím vám mohou pomoci různé přípravky, které vedou pilník správným směrem. Průměr pilníku, úhel a skon broušení je dán vždy konkrétním typem řetězu. Nezapomínejte ani na snížení omezovací patky.

Řetěz je možné brousit přímo na pile, ovšem před tím se ujistěte, že je u akumulátorové pily vyjmutý akumulátor, elektrická pila není v síti a u motorové pily pro jistotu odpojte zapalovací svíčku, aby nedošlo k náhodnému rozběhu pily. 
Lihovým fixem si označte první broušený zub (abyste věděli, kde přestat brousit). Pilník zasuňte do zubu tak, aby cca 20 % jeho průřezu bylo nad hranou břitu. Bruste jen tahy ven (u udržovaného řetězu stačí zpravidla jen 3–4 tahy). Nejprve bruste jen liché zuby, následně sudé zuby, abyste nemuseli neustále měnit sklon pilníku. Snížení omezovací patky se provádí zpravidla po broušení řetězu. Postupným broušením se totiž snižuje břit, a pokud by se stalo, že bude na úrovni omezovací patky, nebo dokonce níž, řetěz nebude řezat. Patka se brousí pod pravým úhlem plochým pilníkem. Zaoblení náběžné hrany patky provádějte tak, aby se co nejvíce podobala původnímu tvaru.

 

✅ Jak se mohu o pilu sám starat?

Seřízení napnutí řetězu bylo popsáno v odstavci výše. Kromě běžného čištění, které bylo také popsáno výše, je nutné u motorové pily pravidelně vyčistit vzduchový filtr. Papírové vložky lze vyčistit pouze poklepem a v případě nadměrného zanesení se musí pravidelně měnit. Pěnové filtry lze vyprat ve vlažné vodě se saponátem. Nylonové vložky můžete čistit poklepem, profouknutím tlakovým vzduchem a vypráním ve vlažné vodě se saponátem.
Alespoň jednou za sezónu zkontrolujte a případně vyměňte zapalovací svíčku.
U motorových pil může být potřeba čas od času seřídit otáčky motoru. Pokud nemáte k dispozici potřebný otáčkoměr, v domácích podmínkách správné otáčky neseřídíte nikdy. Proto je lepší seřízení nechat vždy na autorizovaném servisu. Seřízení pily se provádí na karburátoru pomocí trysek L, T, H. Trysky většinou bývají popsány u otvorů na krytu nad karburátorem. Tryska L seřizuje bohatost směsi. Bez otáčkoměru s ní je možné seřídit nahrubo otáčky tak, aby motor v nízkých otáčkách nezhasínal a při vysokých otáčkách se naopak nedusil. Tryskou T je možné následně seřídit volnoběžné otáčky tak, aby motor nezhasínal, ale zároveň aby se samovolně neroztáčel řetěz. Pro seřízení vysokých otáček tryskou H je již otáčkoměr bezpodmínečně nutný. Pokud byste nastavili příliš vysoké otáčky, snižuje se tím životnost pily, v krajním případě může dojít k okamžitému poškození motoru.
Při jakékoli manipulaci s nastartovanou pilou, tedy i při seřizování otáček, musí být pila dobře zajištěna, aby například vlivem vibrací nemohlo dojít k jejímu sesunutí ze stolu. Lišta s řetězem musí mít kolem sebe dostatek volného prostoru, aby nemohl náhodně roztočený řetěz cokoli zachytit. Naprostou samozřejmostí je, že obsluha dbá zvýšené opatrnosti a k seřizované pile přistupuje tak, aby byla sama mimo dosah lišty a řetězu.

 

✅ Jaký je správný poměr palivové směsi?

V současnosti evropská norma stanoví, že u nových dvoutaktních motorů musí být poměr palivové směsi nejvýše 1:50. To znamená že na 50 dílů benzínu připadá 1 díl oleje. U starších motorů však může být poměr oleje v benzínu vyšší. Poměr vždy zjistíte v návodu pro použití stroje, případně se informujte u výrobce.
Pro výpočet množství oleje, které máte přidat do konkrétního množství benzínu můžete použít kalkulačku:

Palivové směsi vždy připravte jen tolik, kolik aktuálně spotřebujete. Olej v benzínu rychle degraduje, ztrácí mazivost a při použití 14 dní staré směsi již hrozí zadření motoru.

 

✅ Jaké jsou nejčastější chyby při používání pily?

Úplně nejzásadnější chybou je, že si uživatel neprostuduje návod k použití. Někteří se do návodu podívají jen v případě, že narazí na problém, jiní se snaží problém vyřešit na vlastní pěst. Zpravidla tím udělají více škody než užitku. Zároveň si prostudováním návodu mohou ušetřit zbytečnou cestu do servisu.
Pokud je u elektrické pily aktivována bezpečnostní brzda, motor se neroztočí, pila po stisknutí spínače nic nedělá. Funkce brzdy je v návodech popsána, stejně se každoročně do servisů a prodejen dostaví spousty zákazníků jen proto, aby jim technik ukázal, že stačí jen pohnout pákou brzdy.
Řetěz musí být nasazen správným směrem tak, aby se zuby posouvaly ostřím dopředu. Bohužel i v tomto případě, jakkoli se to zdá nepravděpodobné, s jistou pravidelností zákazníci navštěvují servisy s reklamacemi, že pila špatně řeže, přičemž mají obráceně nasazený řetěz.
U vybraných modelů pil je pro studený start nutné správné používání sytiče nebo primeru pro nástřik paliva. Postup pro studené starty je rovněž popsán v návodech. Pokud se ovšem nedodrží, pilu se nepodaří nastartovat.
Stává se rovněž, že uživatel si nepřečte návod a do palivové nádrže nalije čistý benzín bez správného poměru přidaného oleje. V takovém případě dojde takřka okamžitě k zadření motoru.
Špatné skladování, kdy je v pile dlouhé týdny ponecháno palivo a olej pro mazání lišty, rovněž způsobí spousty problémů. Současné ekologické požadavky na odbouratelnost maziv bohužel způsobují, že ekologicky odbouratelné oleje mají krátkou životnost a po čase degradují. Olej v palivu ztratí mazivost a motor se při spalování několik měsíců staré směsi může zadřít. Biosložka v moderním benzínu, pokud je dlouhodobě vystavena vzduchu a vzdušné vlhkosti, dokáže nadobro ucpat karburátor. Proto je vhodné nespotřebované palivo z nádrže vypustit, pilu nastartovat a nechat motor spálit i zbytky paliva z karburátoru.
Olej určený pro ztrátové mazání lišty a řetězu se sice v přírodě sám rychle odbourá, dlouhodobě ponechaný v pile ale může zdegradovat a poškodit olejové čerpadlo. Proto je před uložením pily vhodné vypustit i olej z nádrže pro mazání řetězu, do nádrže nalít malé množství minerálního oleje a pilu krátce protočit, aby se tento olej dostal do čerpadla a kanálků pro mazání lišty.

 

Zpět na předchozí stránku    Zobrazit dostupné pily