Benzín E10 a zahradní technika: Skutečně je to problém?
15. 01. 2024
S benzínem s označením E10 se od letošního ledna budeme postupně setkávat na všech čerpacích stanicích. A jak by řekl Cimrman: „Můžete s tím nesouhlasit, můžete se dokonce i rozčilovat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat.“ Zkrátka nezbývá nám nic jiného, než zapomenout na staré návyky a naučit se nová paliva správně používat.
Jak už bylo mnohokrát v různých zdrojích zmiňováno, ethanol se v benzínu špatně rozpouští, váže se na vodu, která v benzínu kondenzuje, v nádrži pak klesá ke dnu ve formě sraženin, které pak ucpávají palivový systém. Pokud je ponechán delší dobu v palivovém systému, může v karburátoru v palivových kanálech vytvářet sraženiny a usazeniny, které ovlivní běh motoru.
Další nepříjemnou vlastností ethanolu je, že z plastů vymývá změkčovadla. Pružné hadičky a těsnění tvrdnou a stávají se křehkými. Po čase se mohou úplně rozpadnout.
Co se s tím dá dělat?
V první řadě je důležité nové palivo správně skladovat. Přesněji řečeno neskladovat. Chcete-li předejít problémům, benzín E10 skladujte v uzavřeném kanystru maximálně jeden měsíc, nebo raději jen 14 dní. Jedná-li se o palivo do dvoutaktního motoru, pamatujte, že míchat z něho směs s olejem byste měli nejlépe těsně před použitím a namíchanou směs neskladujte nikdy déle než 14 dní. Olej v benzínu totiž časem degraduje a ztrácí mazivost.
Po použití techniky, jako jsou motorové pily, křovinořezy, sekačky, kultivátory apod. v případě že neplánujete jejich další použití v následujících několika dnech, vypusťte palivo z nádrže, motor nastartujte a nechte jej spálit i zbytky paliva z karburátoru a palivové hadičky, dokud motor sám nezastaví.
Existuje i snazší způsob?
Škodlivé vlastnosti biosložek lze do jisté míry mohou eliminovat některá aditiva, jako je například Fuelfit. Výrobce udává, že Fuelfit dokáže udržet palivo čerstvé až 24 měsíců. V tomto ohledu doporučují brát v potaz „až“ 24 měsíců, protože právě spojka „až“ může naznačovat, že kvalita paliva nemusí být po tuto dobu udržena za všech podmínek. Fuelfit se tedy může vyplatit k tomu, abyste nemuseli kupovat čerstvé palivo do sekačky každý týden, ale určitě se nevyplatí riskovat a benzín zbytečně skladovat dlouhé měsíce.
Aditiva však oceníte zejména v případě, kdy vlastníte generátor elektřiny se spalovacím motorem. V případě výpadku dodávky elektřiny je mnohdy nutné zajistit energii pro provoz oběhových čerpadel topných systémů, a i když je možné do jisté míry využít zálohu energie v akumulátorech, elektrický generátor je stále nenahraditelný. Zatím co baterie má pouze omezenou kapacitu, a proto může energii dodávat jen po omezenou dobu, generátoru stačí pouze doplnit palivo, a tak vás nezaskočí ani kalamita trvající několik dní. Ovšem i v tomto případě je vhodné palivo ošetřené aditivem skladovat v uzavřeném kanystru a po pár týdnech jej měnit za čerstvé. Nejlepší je starý benzín jednou za měsíc nalít do nádrže auta a u pumpy při tankování doplnit do kanystru palivo čerstvé.
A co vysokooktanová paliva?
Často se řeší, zda by některá vysokooktanová paliva nebyla vhodnou náhradou za benzín s 10 % biolihu. Například Verva 100 má sice také označení E10, ovšem neobsahuje ethanol. Namísto toho obsahuje ethyl-tetrabutyl-ether, který se sice z ethanolu vyrábí, ale nemá jeho škodlivé vlastnosti. Teoreticky by tedy mohl takový benzín spoustu potíží eliminovat.
Je však nutné brát v úvahu také fakt, že naprostá většina motorů používaných v zahradní technice je seřízena pro Natural 95, jehož oktanové číslo je nižší. Použití jiného paliva, než předepsal výrobce motoru může být tedy v rozporu s podmínkami záruky a může to ovlivnit případnou reklamaci. I když použití paliva s vyšším oktanovým číslem nemusí vést nutně k poškození motoru, mohou tu být stále nějaká rizika.
Nejčastěji je zmiňována možnost přehřívání motoru, což může vést k jeho zadření. Pokud je karburátor motoru nastaven pro benzín 95, použití paliva s vyšším oktanovým číslem ovlivní bohatost směsi, a to může mít za jistých podmínek skutečně vliv i na zahřívání motoru. V ideálním případě by proto bylo vhodné seřídit karburátor pro použití konkrétního paliva, ovšem ne každý karburátor seřízení umožní. Seřízení zároveň musí provést odborník a opět je nutné zmínit, že takový zásah může v případě vzniku závady ovlivnit plnění záruky.
Nejsnazší cestou proto je používat i nadále předepsané, ale vždy jen čerstvé palivo.
Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!
Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.
Mohlo by Vás také zajímat
Topení dřevem: Proč je důležité používat výhradně suché dřevo
09. 10. 2024Topení dřevem je oblíbeným způsobem vytápění nejen pro jeho nižší náklady, ale také pro příjemnou atmosféru, kterou…
Podzimní úklid zahrady: Proč je důležité odstranit spadané listí
08. 10. 2024Podzimní období přináší nejen krásné scenérie plné barevných listů, ale také nezbytné práce na zahradě. Jedním z…
Jak správně uložit akumulátory na zimu, aby dobře sloužily i na jaře
07. 10. 2024Podzim je obdobím, kdy se většina zahradní techniky, elektrických motocyklů, elektrokol a dalších strojů napájených z…
Rozdíl mezi mechanickými a hydraulickými kotoučovými brzdami na elektrokolech
04. 10. 2024Kotoučové brzdy jsou na elektrokolech stále populárnější volbou díky jejich vyššímu brzdnému výkonu a schopnosti…