Elektrická čtyřkolka a e-skútr v mrazech
07. 12. 2023
Jak se rozšiřuje nabídka různých akumulátorových vozidel, množí se nejasnosti o tom, jak se bude chovat elektrické vozidlo při teplotách hluboko pod nulou.
Asi se shodneme na tom, že vyrazit v mrazivém dni na skútru nebo jiném jednostopém vozidle na silnici mezi automobily, hraničí s šílenstvím. Přesto se každoročně s počátkem zimy objeví spousty dotazů, ve kterých se řeší, jak provozovat, parkovat a nabíjet akumulátorové čtyřkolky a skútry v době, kdy klesá teplota pod nulu. Opomeneme-li rizika spojená s jízdou na kluzkém povrchu a snižující se pozornost prochladlého řidiče, zimní počasí přináší i spoustu technických potíží.
Tím nejzávažnějším problémem je mráz působící na akumulátory. Starší olověné, ale i moderní lithiové akumulátory pracují na bázi chemické reakce, a tak asi nebude překvapením, že teplota ovlivní celkovou kondici akumulátoru.
Olověný akumulátor
Olověné akumulátory se používají běžně v automobilech již od dob, kdy se přestal motor startovat klikou. Motoristé tedy dobře vědí, že mráz akumulátoru nedělá dobře. Olověný akumulátor rovněž nesnáší hluboké vybíjení, a pokud se kombinuje hluboké vybití s mrazem, může to znamenat pro akumulátor konečný rozsudek. Dobře nabitá baterie v dobré kondici snáší i mrazy okolo -20 °C, vybitá baterie ovšem může zamrznout již při několika stupních pod nulou. A zamrznutí znamená nenávratný konec života akumulátoru.
Čtyřkolky a skútry napájené olověnými akumulátory je tedy nutné parkovat v garáži, kde neklesá teplota pod 0 °C, a akumulátory udržovat plně nabité.
Čtyřkolka může samozřejmě i v zimě posloužit jako pomocník, vyvarujte se ale dlouhodobého provozu v silném mrazu a po jízdě baterii ihned nabijte!
Zároveň počítejte s tím, že s klesající teplotou se bude snižovat i dojezd stroje. Orientačně lze říci, že kapacita akumulátoru je měřena a udávána při teplotě cca 20 °C, při poklesu teploty o 1 °C klesá kapacita baterie přibližně o 1 %. Jestliže tedy vyrazíte s čtyřkolkou do sněhu při -20 °C, počítejte s tím, že kapacita baterie může být nižší až o 40 %. Pokud se navíc napříkad pohybujete se čtyřkolkou ve sněhu, který zvyšuje valivý odpor kol, může být dojezd stroje i o polovinu nižší než běžný dojezd v letním období.
Lithiový akumulátor
Lithiové akumulátory jsou rovněž ovlivněny okolní teplotou. Jsou velice citlivé na vysoké teploty, proto by neměly být ponechávány na slunci, jejich kapacitu a životnost ovšem ovlivní i mráz. Neměly by být provozovány, pokud teplota klesá pod -20 °C, protože to pro ně může znamenat tzv. „náhlou smrt“. Skladování baterií by mělo probíhat v prostorách, kde neklesá teplota pod 0 °C, přičemž pro delší uskladnění by měla být lithiová baterie nabita přibližně pouze na 60 % kapacity. Na rozdíl od olověných akumulátorů těm lithiovým totiž uskladnění v plně nabitém stavu neprospívá a snižuje jejich životnost. Pokud na skútru, elektrokole nebo čtyřkolce napájenými lithiovým akumulátorem vyrazíte do mrazivého počasí, opět počitejte s nižším dojezdem. Po návratu z takového výletu před tím, než budete li-ion akumulátor dobíjet, jej nechte v garáži ohřát na teplotu nad nulou.
TIP
U olověných i lithiových akumulátorů platí, že při delším uskladnění se vyplatí 1x za 2 měsíce zkontrolovat jejich stav a případně je dobít. Hrozí zde totiž riziko, že při samovolném vybití dojde k trvalému zničení akumulátoru.
Autor: PST
Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!
Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.
Mohlo by Vás také zajímat
Topení dřevem: Proč je důležité používat výhradně suché dřevo
09. 10. 2024Topení dřevem je oblíbeným způsobem vytápění nejen pro jeho nižší náklady, ale také pro příjemnou atmosféru, kterou…
Podzimní úklid zahrady: Proč je důležité odstranit spadané listí
08. 10. 2024Podzimní období přináší nejen krásné scenérie plné barevných listů, ale také nezbytné práce na zahradě. Jedním z…
Jak správně uložit akumulátory na zimu, aby dobře sloužily i na jaře
07. 10. 2024Podzim je obdobím, kdy se většina zahradní techniky, elektrických motocyklů, elektrokol a dalších strojů napájených z…
Rozdíl mezi mechanickými a hydraulickými kotoučovými brzdami na elektrokolech
04. 10. 2024Kotoučové brzdy jsou na elektrokolech stále populárnější volbou díky jejich vyššímu brzdnému výkonu a schopnosti…