Elektrická čtyřkolka a e-skútr v mrazech

19. 12. 2019

Elektrická čtyřkolka a e-skútr v mrazech

Jak se rozšiřuje nabídka různých akumulátorových vozidel, množí se nejasnosti o tom, jak se bude chovat elektrické vozidlo při teplotách hluboko pod nulou.

Asi se shodneme na tom, že vyrazit v mrazivém dni na skútru nebo jiném jednostopém vozidle na silnici mezi automobily, hraničí s šílenstvím. Přesto se každoročně s počátkem zimy objeví spousty dotazů, ve kterých se řeší, jak provozovat, parkovat a nabíjet akumulátorové čtyřkolky a skútry v době, kdy klesá teplota pod nulu.  Opomeneme-li rizika spojená s jízdou na kluzkém povrchu a snižující se pozornost prochladlého řidiče, zimní počasí přináší i spoustu technických potíží.

Tím nejzávažnějším problémem je mráz působící na akumulátory. Starší olověné, ale i moderní lithiové akumulátory pracují na bázi chemické reakce, a tak asi nebude překvapením, že teplota ovlivní celkovou kondici akumulátoru.

Olověný akumulátor

Olověné akumulátory se používají běžně v automobilech již od dob, kdy se přestal motor startovat klikou. Motoristé tedy dobře vědí, že mráz akumulátoru nedělá dobře. Olověný akumulátor rovněž nesnáší hluboké vybíjení, a pokud se kombinuje hluboké vybití s mrazem, může to znamenat pro akumulátor konečný rozsudek. Dobře nabitá baterie v dobré kondici snáší i mrazy okolo -20 °C, vybitá baterie ovšem může zamrznout již při několika stupních pod nulou. A zamrznutí znamená nenávratný konec života akumulátoru.
Čtyřkolky a skútry napájené olověnými akumulátory je tedy nutné parkovat v garáži, kde neklesá teplota pod 0 °C, a akumulátory udržovat plně nabité.
Čtyřkolka může samozřejmě i v zimě posloužit jako pomocník, vyvarujte se ale dlouhodobého provozu v silném mrazu a po jízdě baterii ihned nabijte!
Zároveň počítejte s tím, že s klesající teplotou se bude snižovat i dojezd stroje. Orientačně lze říci, že kapacita akumulátoru je měřena a udávána při teplotě cca 20 °C, při poklesu teploty o 1 °C klesá kapacita baterie přibližně o 1 %. Jestliže tedy vyrazíte s čtyřkolkou do sněhu při -20 °C, počítejte s tím, že kapacita baterie může být nižší až o 40 %. Pokud se navíc napříkad pohybujete se čtyřkolkou ve sněhu, který zvyšuje valivý odpor kol, může být dojezd stroje i o polovinu nižší než běžný dojezd v letním období.

Lithiový akumulátor

Lithiové akumulátory jsou rovněž ovlivněny okolní teplotou. Jsou velice citlivé na vysoké teploty, proto by neměly být ponechávány na slunci, jejich kapacitu a životnost ovšem ovlivní i mráz. Neměly by být provozovány, pokud teplota klesá pod -20 °C, protože to pro ně může znamenat tzv. „náhlou smrt“. Skladování baterií by mělo probíhat v prostorách, kde neklesá teplota pod 0 °C, přičemž pro delší uskladnění by měla být lithiová baterie nabita přibližně pouze na 60 % kapacity. Na rozdíl od olověných akumulátorů těm lithiovým totiž uskladnění v plně nabitém stavu neprospívá a snižuje jejich životnost. Pokud na skútru, elektrokole nebo čtyřkolce napájenými lithiovým akumulátorem vyrazíte do mrazivého počasí, opět počitejte s nižším dojezdem. Po návratu z takového výletu před tím, než budete li-ion akumulátor dobíjet, jej nechte v garáži ohřát na teplotu nad nulou.

TIP

U olověných i lithiových akumulátorů platí, že při delším uskladnění se vyplatí 1x za 2 měsíce zkontrolovat jejich stav a případně je dobít. Hrozí zde totiž riziko, že při samovolném vybití dojde k trvalému zničení akumulátoru.

 

Autor: PST

Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.




Mohlo by Vás také zajímat

Kámen nic nezkazí v žádné zahradě

Kámen nic nezkazí v žádné zahradě

04. 08. 2021

Přírodní materiály jsou dnes nezřídka nahrazovány v zahradách betonem a plastem. Do moderní zahrady se sice beton může…

Návrat na venkov – domov jako z pohádky

Návrat na venkov – domov jako z pohádky

02. 08. 2021

Stále více lidí opouští města a stěhuje se na venkov. Důvodem snad může být snaha uniknout ze stresujícího života v…