Motorové řetězové pily – 4. díl – seřízení karburátoru

Motorové řetězové pily – 4. díl – seřízení karburátoru

Pokud jste zakoupili motorovou řetězovou pilu, po nějaké době používání bude nutné seřídit motor. Přestože jsou pily zpravidla seřízeny již ve výrobě, především v záběhu se motor postupně usazuje, a proto je nutné doladit seřízení karburátoru.

Na různých internetových diskusích nezřídka narazíte na lamentování některých nezkušených majitelů pil. Stěžují si, že jim pila po krátké době používání nejde do otáček, špatně startuje, nebo nedrží volnoběžné otáčky. Problém často vidí v pile jako takové, aniž by si uvědomili, že se jedná o stroj, který vyžaduje pečlivou údržbu.

Nově sestavený motor se v prvních několika hodinách provozu tzv. zajíždí. Jednotlivé součástky motoru si ještě sedají, obrušují se. Během záběhu není vhodné pilu přetěžovat, rozhodně se nedoporučuje nadměrně zatěžovat pilu v nízkých otáčkách.Někdo dokonce doporučuje nechat vyjet první nádrž na volnoběh, to však již u moderních pil není nutné.

Co ovlivňuje správný chod pily?

Každá nová pila je seřízena již z výroby. Pokud vezmeme v úvahu konstrukci malého vysokootáčkového motoru a jemného membránového karburátoru, je zcela jasné, že seřízení z výroby je opravdu jen hrubé. Do seřízení je totiž nutné zahrnout i takové aspekty jako použitá palivová směs, ale i nadmořská výška, nebo dokonce i počasí. Jakkoli se to může jevit jako nesmysl, na výkon motoru má opravdu vliv tlak vzduchu, který se mění s nadmořskou výškou, nebo vlhkost vzduchu podle aktuálního počasí, čemuž je nutné přizpůsobit směs, která je nasávána do motoru. Běžně se může stát, že při i změně oleje v palivu bude nutné pilu jemně doladit.

Nejsnazší cesta? Autorizovaný servis

Seřízení karburátoru je však nutné provádět pouze v omezeném rozsahu, aby byl chod motoru nastaven správně, bezpečně a zároveň aby splňoval požadavky různých směrnic pro provozování spalovacích motorů.

Nezkušeným uživatelům proto důrazně doporučuji, aby seřízení svěřili odbornému servisu.  Máte-li možnost navštívit přímo autorizovaný servis, využijte této možnosti, jelikož autorizované servisy jsou zárukou, že mají s konkrétní značkou zkušenosti a že nastavení provedou správně. Při seřízení se totiž neobejdete bez otáčkoměru, nesprávným seřízením může v krajním případě dojít k poškození motoru.

Pokud se přes veškerá varování a rizika pustíte do nastavení svépomocí, měli byste dodržet alespoň základní postupy. Mějte neustále na paměti, že seřízení je velice citlivé a i nepatrné pootočení s tryskou může mít za následek, že pilu již nenastartujete.

Než se pustíte do seřizování

Před tím, než se pustíte do seřízení, zkontrolujte vzduchový filtr a zapalovací svíčku. Můžete si tím ušetřit nepříjemnosti, kdy se budete snažit seřídit pilu, u které je příčina potíží způsobena právě zaneseným filtrem nebo vadnou svíčkou.

Další, poměrně častou příčinou problémů je staré palivo. Moderní paliva jsou doplněna o biologickou složku, ethanol, který má tu špatnou vlastnost, že na sebe váže vodu a po delší době vytváří gelovitou hmotu. Ta postupně zanáší a ucpává palivový systém. Pokud tedy necháte pilu několik měsíců v nečinnosti se starým palivem v nádrži a dojde k zanesení karburátoru, při seřizování otáček napácháte více škody než užitku. Víte-li, že pilu nebudete delší dobu používat, odstraňte z nádrže veškeré palivo, pilu nastartujte a nechte na volnoběh spotřebovat zbytky paliva z karburátoru, dokud pila samovolně nezhasne.

Seřizujte s trpělivostí

Většina současných karburátorů má nastavitelné tři trysky. Tyto trysky bývají označeny jako L, T, H. Někteří výrobci mohou trysky zapečetit, aby zabránili jejich nastavování ze strany uživatele. Porušení zapečetění pak může vést ke ztrátě záruky. Tyto trysky zpravidla naleznete pod krytem v místě s karburátorem. Většina pil má v krytu nad tryskami tři otvory označené popisy typu trysek. Těmito otvory je možné seřídit jednotlivé trysky, aniž by bylo nutné kryt demontovat.


Trysky jsou umístěny pod otvory s popisy L, T, H

Ideální je nastavit vše s otáčkoměrem přesně podle dokumentace pily. I bez otáčkoměru je však možné pilu do jisté míry seřídit, pokud postupujete pomalu a jste trpěliví.

Tryskou L se nastavuje bohatost směsi. Bez otáčkoměru s ní lze seřídit nahrubo nízké otáčky tak, že při rychlém přidání plynu se nesmí motor dusit ani zhasínat.

Následně tryskou T seřídíte volnoběh. Ten musí být nastaven tak, aby pila nezhasínala. Zároveň však otáčky musí být tak nízké, aby nesepnula spojka a nedocházelo k samovolnému roztáčení řetězu.

tryskou H zpravidla není nutné nijak manipulovat. Pro její seřízení je již bezpodmínečně nutný otáčkoměr. Pokud byste nastavili příliš vysoké otáčky, snižuje se tím životnost pily, v krajním případě může dojít k okamžitému poškození motoru. Proto důrazně doporučuji nastavení trysky H přenechat odbornému servisu.

Bezpečnost především

Při seřizování trysek je nutné dbát zvýšené opatrnosti, protože hrozí samovolné roztáčení řetězu. Pilu tedy seřizujte vždy dostatečně zajištěnou, aby například vlivem vibrací nemohlo dojít k jejímu sesunutí ze stolu. Lišta s řetězem musí mít kolem sebe dostatek volného prostoru, aby nemohl náhodně roztočený řetěz cokoli zachytit. Naprostou samozřejmostí je, že obsluha sama dbá zvýšené opatrnosti a k seřizované pile přistupuje tak, aby byla mimo dosah lišty a řetězu. Že se okolo pily nesmí pohybovat žádné další osoby nebo zvířata, asi není třeba zdůrazňovat.

Seřizovat nastartovanou pilu nesmíte v uzavřených prostorách – hrozí otrava zplodinami z motoru.

Jak poznám správné seřízení pily?

Pokud je pila správně seřízena, startuje bez obtíží. Při volnoběhu nezhasíná, řetěz se neotáčí. Jestliže stisknete plyn, u zahřátého motoru je reakce takřka okamžitá. Při plném plynu v řezu dobře drží otáčky a neprokluzuje spojka.

Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.




Mohlo by Vás také zajímat

Jak bojovat se sněhem efektivně?

Jak bojovat se sněhem efektivně?

22. 01. 2018

Ti dříve narození jistě pamatují doby, kdy jediným dostupným nářadím pro úklid sněhu byla hliníková lopata na uhlí a…