Zobrazit kategorie

Nejčastější dotazy k elektrokolům

✅ Potřebuji na elektrokolo řidičské oprávnění?

✅ Co když si elektrokolo upravím?

✅ Jaká je životnost baterie?

✅ Jak mohu prodloužit životnost baterie?

✅ Jak často je třeba baterii nabíjet?

✅ Je možné jezdit na elektrokole s vybitou baterií?

✅ Dobíjí se baterie při jízdě z kopce?

✅ Kolik energie se spotřebuje při jízdě do kopce?

✅ Jak mohu prodloužit dojezd elektrokola?

✅ Vadí elektrokolu déšť a voda?

✅ Jak chránit elektrokolo před odcizením?

✅ Jak se mám starat o elektrokolo?

✅ Jaký typ elektrokola si mám vybrat?


✅ Potřebuji na elektrokolo řidičské oprávnění?

Zákon přesně definuje, jaké náležitosti musí e-kolo splňovat, aby bylo považováno za běžné kolo. Je to především výkon motoru do 250 W a zároveň podmínka, že motor smí pouze pomáhat při šlapání, do maximální rychlosti 25 km/h. Samozřejmostí je další povinná výbava, jako jsou světla, odrazky, brzdy atd. Toto většina prodávaných elektrokol splňuje. Výjimku mohou tvořit pouze elektrokola určená výhradně do terénu, která na silnici v žádném případě nesmí.

 

✅ Co když si elektrokolo upravím?

Ekolo je z výroby nastaveno tak, aby omezovač rychlosti a výkonu splňoval podmínky pro provoz na silničních komunikacích. Objevily se však společnosti, které nabízí tzv. „přečipování“ a odblokování omezovačů. Za tuto úpravu nezřídka požadují i několik tisíc korun. Vezmete-li v úvahu, že u většiny elektrokol se ve skutečnosti jedná o jednoduchý zásah do řídicího software, který zabere zpravidla 3–5 minut, je odblokovávání elektrokol zdrojem relativně bezpracného a vysokého zisku. Odblokování zásadně nedoporučujeme! Takto upravené elektrokolo se z pohledu zákona v podstatě stává motorovým vozidlem. Pokud na takovém kole budete na silnici kontrolováni policií, jedná se o stejný přestupek, jako kdybyste řídili neregistrované motorové vozidlo bez osvědčení o technické způsobilosti, bez povinného pojištění a navíc bez řidičského oprávnění. Pak hrozí pokuta do výše několika desítek tisíc korun. Zároveň je třeba zmínit, že zásahem do software elektrokola automaticky zaniká záruka.

 

✅ Jaká je životnost baterie?

U lithiových akumulátorů je udávána životnost 600–1200 nabíjecích cyklů. V praxi ovšem zaznamenáte zpravidla mírný pokles kapacity akumulátorů někde mezi 500–900 nabíjecími cykly. Ovšem i v případě, že by k poklesu kapacity došlo již po 500 cyklech, pro většinu uživatelů to znamená minimálně 5 let a více. Samozřejmě to neznamená, že akumulátor s poklesem kapacity není možné dále používat. Jen je třeba počítat s tím, že se bude postupně snižovat dojezd elektrokola.

 

✅ Jak mohu prodloužit životnost baterie?

Elektrokola jsou poháněna lithiovými akumulátory. Ty oproti dřívějším typům akumulátorů pojmou více energie, jsou lehčí, ovšem vyžadují specifické zacházení. O průběh nabíjení a vybíjení se stará elektronika, uživatel musí pouze pohlídat, aby akumulátor nabíjel včas (alespoň 1x za 2 měsíce). Pokud by byl akumulátor ponechán dlouhodobě vybitý, může vlivem samovybíjení dojít k jeho úplnému zničení. Lithiovému akumulátoru nesvědčí vysoké teploty, elektrokolo proto zbytečně nenechávejte zaparkované na sluníčku. V zimě je naopak vhodné akumulátor skladovat nabitý v prostorách, kde nemrzne. Zanedbáním správné péče můžete životnost akumulátoru výrazně zkrátit.

 

✅ Jak často je třeba baterii nabíjet?

Lithiové akumulátory netrpí tzv. paměťovým efektem. Proto je není nutné plně nabíjet a zcela vybíjet. Jestliže při jízdě například vybijete akumulátor jen na 70% kapacity a víte, že vám takto částečně vybitý akumulátor vystačí i na další plánovanou jízdu, není třeba jej nabíjet. Nabít byste jej ale měli okamžitě pokaždé, jakmile jej úplně vybijete. Pokud by totiž zůstal delší dobu zcela vybitý, hrozí jeho zničení.

 

✅ Je možné jezdit na elektrokole s vybitou baterií?

Elektrokolo je možné samozřejmě možné používat i s vypnutou asistencí, tedy i s vybitou baterií. Elektromotor uložený v zadním náboji kola díky volnoběžce nečiní při šlapání žádný odpor. Elektromotor uložený u středového náboje šlapek činí odpor jen minimální. Je však důležité mít na zřeteli, že baterie napájí u některých modelů i světla. V takovém případě nemůžete elektrokolo s vybitou baterií používat za snížené viditelnosti.

 

✅ Dobíjí se baterie při jízdě z kopce?

Baterie se při jízdě z kopce nedobíjí. Systém rekuperace je u jízdních kol velice neefektivní. Při jízdě z kopce je nutné bezpečně brzdit, většinu energie proto brzdy přemění na teplo. Pokud by mělo být elektrokolo vybaveno rekuperací, která by zároveň bezpečně zvládala brzdit z kopce, jednalo by se o velice složitý systém s vysokými nároky na spolehlivost. I tak by se energie vrácená do akumulátoru pohybovala řádově v jednotkách procent. Proto jím není vybaveno prakticky žádné elektrokolo na trhu a jako spolehlivější řešení jsou elektrokola dodávána s akumulátory s vysokou kapacitou.

 

✅ Kolik energie se spotřebuje při jízdě do kopce?

Úroveň asistence je možné u elektrokola nastavit podle aktuální potřeby. Samozřejmě čím vyšší úroveň asistence máte nastavenou, tím více energie z baterie odebíráte. Spotřeba se také dovíjí od sklonu svahu, hmotnosti jezdce a mnoha dalších faktorů. V kopcovitém terénu budete spotřebovávat mnohem více energie než na rovině, a tím se zkracuje i dojezd. Při jízdě do kopce na elektrokole ale snadno překonáte i trénovaného sportovce.

 

✅ Jak mohu prodloužit dojezd elektrokola?

Dojezd můžete v první řadě prodloužit pečlivou údržbou. Například podhuštěné pneumatiky mají větší valivý odpor a na dojezdu se umí projevit celkem podstatně. Promazané převody, středy kol, správně seřízené brzdy jsou asi samozřejmostí. Nejvíce dojezd můžete prodloužit nastavením přiměřené úrovně asistence. Například vyšší úroveň je vhodné nastavovat jen při jízdě do kopce.

 

✅ Vadí elektrokolu déšť a voda?

Déšť elektrokolu víceméně nevadí. Na druhou stranu tvrdit, že kterékoli jízdní kolo vodu snáší dobře, by asi pravda nebyla. Ocelové součásti samozřejmě mohou začít korodovat, a i když je konstrukce kola taková, aby veškerá elektronika byla voděodolná, kolo zcela vodotěsné není. Rozhodně se vyhněte zaplavení akumulátoru nebo elektromotoru například projížděním hlubokých potoků.

 

✅ Jak chránit elektrokolo před odcizením?

Ideální by bylo samozřejmě nikdy nenechávat kolo nikde bez dozoru, což bohužel asi nebude vždy možné. V takovém případě je nejlepší kolo uzamknout za rám pevně k nějakému pevně ukotvenému předmětu (například k zábradlí). Není-li jiné řešení, zajistěte elektrokolo alespoň zámkem, který zabrání otáčení předního nebo zadního kola. Na takto zajištěné kolo nemůže sice zloděj jednoduše naskočit a odjet, ovšem může je bez problémů odnést nebo naložit do auta. Na elektrokolo můžete sjednat i pojištění proti poškození a odcizení.

 

✅ Jak se mám starat o elektrokolo?

Elektrokolo vyžaduje prakticky stejnou údržbu jako kolo klasické. Je to zejména pravidelné promazávání pohyblivých částí, údržba a seřízení brzd, přesmykače, přehazovačky. Dále je to správné nabíjení a skladování baterie. Při mytí elektrokola se ale rozhodně vyhněte používání tlakových myček. Silný proud vody by mohl proniknout do elektroinstalace. Kolo omyjte pouze hadicí. Akumulátor nenamáčejte, pouze jej otřete vlhkým hadrem.

 

✅ Jaký typ elektrokola si mám vybrat?

Horské, neboli terénní elektrokolo je vhodné pro jízdu v náročném terénu. Tato kola jsou vhodná pro uživatele, kteří hledají především sportovní vyžití. Bez problému s nimi lze jezdit i po silnici, ve městě i po cyklostezkách. Jsou ideální pro výlety do přírody, kde vás nezaskočí ani jízda po nezpevněných stezkách. Mají odolnou konstrukci, kvalitní brzdy a mívají odpruženou vidlici.
Krosové, nebo také trekové elektrokolo je určeno pro uživatele, kteří hledají univerzální cestovní kolo. I když je určeno především k jízdě po silnicích a cyklostezkách, dobře si poradí i v lehčím terénu.
Městské elektrokolo je univerzální kolo, se kterým ve městě nebo na vesnici zajedete na nákup, stejně dobře se hodí na kratší výlety po silnicích a cyklostezkách.
Skládací elektrokolo má především výhodu, že jej snadno složíte do kufru v autě na výlet, nebude vám překážet ani v bytě nebo v kanceláři. Často najde využití při cestě do práce, ve městě se díky němu snadno vyhnete dopravním zácpám.
Fatbike, nebo také jinak snowbike, jsou elektrokola s extrémně širokými pneumatikami. Jsou určena pro jízdu v nestabilním terénu. Využití proto najdou při jízdě ve sněhu, v písku, hlíně a na náročných horských trasách.

 

Zobrazit dostupná elektrokola