Zobrazit kategorie

Jak provádět údržbu řetězové pily?

Aby nám pila spokojeně sloužila, základní údržbu bychom měli provádět před i po každém řezání.

Před řezáním bychom pokaždé měli především zkontrolovat napnutí řetězu a stav oleje v nádrži mazání řetězu. Při delší práci nesmíme zapomenout olej dolévat a s každým dolitím opět průběžně kontrolovat napnutí řetězu.

Správně napnutý řetěz nesmí být ani příliš utažený, ani příliš volný. Co to tedy znamená? Řetěz nesmí na liště volně viset, musí být dokonale napnutý po celém obvodu lišty. Zároveň však nesmí být přepnutý, tím by docházelo k jeho nadměrnému vytahování a zvýšenému opotřebení lišty. Správně napnutý řetěz tedy dobře sedí po celém obvodu lišty, pokud jej však v polovině lišty uchopíme mezi prsty a mírnou silou potáhneme, měl by být jen tak volný, aby šel z drážky v liště povytáhnout přibližně na polovinu vodítek řetězu.

Před dotažením řetězu nejprve musíme lehce povolit upínací šrouby lišty. Povolit je musíme jen o tolik, aby se sice lišta mohla částečně pohybovat, ale stále pevně seděla, tedy aby se nemohla vyklánět do stran. Napínací šroub zpravidla nalezneme na přední straně na těla pily vedle řetězové lišty. Jeho otáčením seřídíme napnutí řetězu a lištu opět pevně dotáhneme. Řetězem můžeme opatrně otočit, abychom se ujistili, že správně sedí v zubech řetězky a nedojde k jeho uvolnění.

Po každém řezání bychom pak měli pilu řádně vyčistit. Pila se samozřejmě nejvíce zanáší pod krytem v místě řetězky. Proto je vhodné po každém delším řezání, nebo před uložením pily na delší dobu sejmout kryt řetězky, sundat lištu se řetězem a provést důkladnou očistu. V prostoru pod krytem tedy pečlivě odstraníme všechny nečistoty. Zpravidla se zde usazuje směs pilin a prachu napuštěná olejem z řetězu. Abychom předešli poškrábání a poškození, v odstranění hrubějších nánosů nebudeme používat šroubovák nebo kovové nástroje, ale opatříme si například vhodně seříznuté dřívko. Důkladně vyčistíme odstředivou spojku. Spojka funguje tak, že pružiny přitahují segmenty spojky ke středu, pokud otáčky dosáhnou té míry, že odstředivá síla překoná sílu pružin, segmenty se roztáhnou a přilnou k obvodu spojkového koše. Točivý moment se pak přenáší třením. Proto je velice důležité udržovat prostor odstředivé spojky čistý a suchý. Pokud by se do spojky dostal olej, bude spojka prokluzovat. V takovém případě nám nezbude nic jiného, než ji důkladně vyčistit a odmastit technickým benzínem.  

 V místě, kde dosedá lišta k tělu pily, se pak nachází mazací kanálek, kterým je do lišty pumpován olej k mazání řetězu. Tento kanálek musí být čistý a průchodný. Pečlivě z něho odstraňte všechny nečistoty, které by jinak mohly ucpat mazací kanály v liště. Pokud by pak řetěz a lišta nebyly správně mazány, velice rychle by došlo k jejich poškození. Podobně pečivě pak vyčistíme i otvor na liště který dosedá na mazací kanálek. Tímto otvorem je olej vháněn pod zuby na liště, jeho čistota je tedy stejně důležitá. Celou lištu pečlivě očistíme, především dbáme na čistotu vodících drážek.

Na spodní straně lišty, v místě, které je nejčastěji používáno k řezání se mohou díky zvýšenému opotřebení objevit otřepy. Tyto otřepy pomocí jemného pilníku opatrně strhneme, obvod lišty musí ale zůstat dokonale hladký. Vyvarujeme se proto nějakého broušení obvodu, v podstatě jen strhneme otřepy na hranách. Abychom zvýšili životnost lišty, je dobré ji po každé údržbě otáčet při na sazení vzhůru nohama, čímž budeme rovnoměrně využívat obě strany lišty. 

Pro majitele elektrických pil v této chvíli v podstatě základní pravidelná údržba končí, elektromotory jsou do jisté míry bezúdržbové, pozornost tak stačí věnovat ještě jen stavu řetězu, což bude popsáno dále. Pilám se spalovacím motorem však musíme věnovat poněkud více pozornosti.

U spalovacích motorů nesmíme zapomínat pravidelně čistit vzduchový filtr. Filtr je odstraňuje nečistoty ze vzduchu, který je nasáván do motoru. Pokud je filtr znečištěný a špatně průchodný, má to velký vliv na mísení poměru palivové směsi se vzduchem. Motor s neprostupným filtrem ztrácí výkon, špatně startuje a má vyšší spotřebu. Díky špatnému spalování se pak může ničit svíčka i nadměrně zanášet výfuk.

 U většiny pil je filtr velice dobře přístupný pod krytem, jehož umístění se může lišit podle výrobce i modelu pily. Pokud si s jeho polohou na pile nejste jisti, prostudujte si raději uživatelský manuál. Moderní filtry pro motorové pily se dnes běžně vyrábějí z plastu, nebo netkané textilie. Zpravidla proto není problém vyprat je v čisté vodě, nebo pro odmaštění použít vhodný saponát. Někdy se může stát, že v nasávacím otvoru pod filtrem naleznete jemný prach. Zkontrolujte proto, zda filtr dobře sedí. Pokud však budete řezat hodně suché dřevo, při jehož řezání se uvolní kromě pilin i jemný prach, je možné, že mikroskopické částečky prachu proniknou i filtrem. Tento problém není třeba řešit, pokud je pila osazena originálním filtrem, je jisté, že výrobce motoru s tímto průnikem mikročástic při konstrukci počítal a motoru tedy neuškodí. Nasávací otvor ovšem přesto vytřete. Propláchnutý filtr vrátíme zpět až ve chvíli, kdy je dokonale suchý, aby do sání nemohla proniknout voda.

 

Je rovněž vhodné, čas od času zkontrolovat i zapalovací svíčku. Svíčka u dobře seřízeného motoru má šedobílý povlak. Pokud má svíčka černý povlak, je to znamení, že v motoru dochází ke špatnému spalování. Příčinou může být špatně mísená směs oleje a benzínu, špatné seřízení motoru, znečištěná vzduchový filtr, ale i časté starty za studena.  Pokud je příčinou špatné seřízení motoru, je vhodné navštívit odborný servis a motor nechat seřídit. Pokud nejste odborník s potřebným vybavením, dokonalé seřízení motoru v domácích podmínkách je prakticky nemožné.

Zanesenou svíčku se můžeme pokusit opatrně vyčistit, lepší je ji raději rovnou vyměnit.