Zvyšte životnost zahradní techniky na maximum alkylátovým benzínem!

13. 10. 2021

Zvyšte životnost zahradní techniky na maximum alkylátovým benzínem!

Stále častěji slýcháme povzdechy, že dnešní motory v zahradní technice nevydrží tolik, co dříve. Není až tak výjimečné, že se někomu podaří zadřít motor křovinořezu nebo pily již druhý rok používání, ještě častěji se stává, že motor není možné po zimě vůbec nastartovat. Kde je příčina? Opravdu kvalita moderních motorů tolik poklesla?

Počátek těchto problémů se dá vystopovat do doby, kdy bylo zavedeno povinné přimíchávání biologických složek do benzínu. Právě tyto složky vedou při delším uskladnění k degradaci paliva, a to pak ničí motory. Samozřejmě na to má i vliv, že díky povinnému snižování emisí jsou moderní motory konstruované stále precizněji, a o to citlivější pak jsou na kvalitu paliva.

Běžný moderní benzín s biosložkou má životnost okolo dvou měsíců. V autě to není problém, nádrž zpravidla vyjedete dříve než za měsíc. Poněkud horší situace může být u motocyklu, který po sezóně zaparkujete na několik měsíců do garáže s poloprázdnou nádrží. Nejvíce však kvalitu benzínu pocítí právě sezónní zahradní technika.

Jak moderní benzín degraduje? V první řadě biosložka na sebe váže vodu, vytváří gelovitou hmotu, která ucpává karburátor. Další takto vzniklé agresivní složky poškozují palivové hadičky, karburátor, zvodnatělý benzín pak může být příčinou zadření motoru. O poznání horší situace je však pro dvoutaktní motory. U nich je nutné do paliva přidávat olej, který maže píst. Uvědomíme-li si, že dvoutaktní motory u pil, křovinořezů a další zahradní techniky mohou dosahovat až 10 000 otáček za minutu, je mazání pístu velice důležité. Olej reaguje s biosložkou v benzínu rychle a po pár dnech se prakticky rozloží. Navíc voda, která v benzínu zkondenzuje, může při kontaktu s rozpáleným válcem motoru během odpaření vysušit i ty poslední zbytky olejové vrstvy, která slouží k hladkému pohybu pístu ve válci. Řešením tedy je buď používat palivo ne starší než 14 dní, nebo přejít na dražší alkylátový benzín.

 

Co je to tedy onen „zázračný“ alkylátový benzín?

Alkylátový benzín vznikl v devadesátých letech minulého století, tedy v době, kdy se do běžného benzínu žádné biologické příměsi nepřidávaly. Vyvinut byl proto, aby měli profesionální dřevorubci k dispozici pro svou práci čistý benzín, který produkuje co nejméně emisí. Díky tomu nemuseli při práci dýchat tolik jedovatých zplodin, které byly příčinou zvýšeného výskytu rakoviny plic, ale i dalších zdravotních obtíží. 

Alkylátový benzín sice nekoupíte u běžné pumpy, pokud jej ale máte zásobu, nemusíte se bát, že by degradoval. Neničí motor, nezanáší karburátor, neleptá hadičky a produkuje o poznání méně emisí. Neobsahuje karcinogenní benzen a má nižší obsah aromatických uhlovodíků.

Je sice pravdou, že oproti běžnému benzínu je alkylátový až 3x dražší, ale v ročním rozpočtu nákladů pro pohon zahradní techniky se nejedná o nijak závratnou částku, kterou zaplatíte navíc. Oprava poškozené zahradní techniky nebo zakoupení nové vás přijde několikanásobně dráž.

Možná si říkáte, že v hobby sféře nemá cenu do takového paliva investovat. Paradoxně právě v profesionální sféře paliva s biosložkou škodí nejméně, protože profesionálové své stroje používají denně a palivo nestačí zdegradovat. Naopak doma, kde stroj používáte jen několikrát do roka, jsou moderní paliva velkým problémem.

 

Autor: PST


Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!

Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.




Mohlo by Vás také zajímat

Kočičí řeč těla

Kočičí řeč těla

14. 10. 2021

O tom, že člověka kočka na své potřeby a pocity upozorňuje mňoukáním, jsme již psali. Ne každý však ví, že kočky mezi…

Zvyšte životnost zahradní techniky na maximum alkylátovým benzínem!

Zvyšte životnost zahradní techniky na maximum alkylátovým benzínem!

13. 10. 2021

Stále častěji slýcháme povzdechy, že dnešní motory v zahradní technice nevydrží tolik, co dříve. Není až tak výjimečné,…

Jak bezpečně řezat s motorovou pilou

Jak bezpečně řezat s motorovou pilou

13. 10. 2021

Kdysi platilo pravidlo, že dřevo zahřeje dvakrát. Poprvé při přípravě, podruhé v kamnech. Od léta do zimy pak naši…