Jak spolehlivě zadřít motor?

18. 01. 2021

Jak spolehlivě zadřít motor?

Dvoutaktní motory na rozdíl od těch čtyřtaktních v sobě nemají olej, který by je mazal. Konstrukce dvoutaktního motoru to zkrátka neumožní. Je to drobná daň za jejich jednoduchost, spolehlivost a vysoký výkon. Právě proto jsou dvoutaktní motory ideální pro pohon malých a lehkých strojů, jako jsou motorové pily, křovinořezy, vysavače listí apod.

Nicméně mazat pohyblivé součásti se musí i v dvoutaktním motoru, proto je olej přidáván do paliva. Pokud byste pro pohon dvoutaktního motoru použili jen samotný benzín, dojde k zadření motoru během několika sekund po startu. Nakonec není divu, když zvážíme, že tyto motory v provozu dosahují i více než 8500 otáček za minutu. Každou vteřinu tak píst projede válcem tam a zpět více než 140krát.  

Poměr paliva a maziva pro přípravu palivové směsi je dán výrobcem motoru. U moderních motorů to bývá poměr 1:50, což znamená, že na 50 dílů benzínu připadne 1 díl oleje. U některých starších motorů však může být poměr oleje vyšší.

Pro výpočet správného poměru paliva můžete využít i naši kalkulačku ZDE.

Namíchat správně palivovou směs ovšem nestačí. Jedním z často opomíjených faktů je skutečnost, že olej rozpuštěný v benzínu po nějakém čase ztrácí své vlastnosti, jednoduše řečeno degraduje. Degradace se projevuje již po 14 dnech a po určité době již není olej schopen prakticky vůbec části motoru správně mazat.

Pokud jste tedy na podzim zazimovali techniku s dvoutaktním motorem s tím, že zbylé palivo v nádrži použijete na jaře, může vás čekat velice nepříjemné překvapení. Dva měsíce stará palivová směs bude v lepším případě pouze příčinou nadměrného opotřebení motoru, s čímž souvisí postupná ztráta jeho výkonu a v neposlední řadě zkrácení životnosti motoru. Pravděpodobnější je ale úplné zadření motoru. V některých případech potom může být oprava zadřeného motoru stejně finančně nákladná jako zakoupení nového stroje.

 

Palivová směs pro dvoutaktní motory – zásady

  1. Palivovou směs míchejte ve správném poměru udávaném výrobcem motoru.
  2. Nikdy neskladujte namíchanou palivovou směs déle než 1 týden.
  3. Vždy namíchejte jen tolik směsi, kolik aktuálně spotřebujete. Pokud palivo nevystačí, vždy je lépe připravit trochu směsi navíc než řešit, kam s nespotřebovaným palivem.
  4. Používejte jen kvalitní oleje určené pro vysokootáčkové motory.
  5. Pokud nebudete stroj delší dobu používat, vypusťte palivo z nádrže, nastartujte motor a nechte jej spotřebovat i zbytky paliva z karburátoru.
  6. Benzín a olej skladujte v oddělených a dobře uzavřených nádobách. Zabraňte přístupu vzduchu do nádob, aby se v benzínu a oleji nevázala vlhkost ze vzduchu.

Autor: PST

 

Zpět na předchozí stránku

Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.




Mohlo by Vás také zajímat

Proč nekupovat krmivo pro psy v supermarketu?

Proč nekupovat krmivo pro psy v supermarketu?

30. 04. 2021

Pokud kupujete krmivo v supermarketu, zpravidla je to proto, že vás oslovila jeho cena. Takové krmivo bývá často…

Co na přelomu dubna a května zasít a vysadit?

Co na přelomu dubna a května zasít a vysadit?

29. 04. 2021

Průběh letošního jara je v porovnání s předchozími roky poněkud nezvyklý. S mrazy v dubnu počítal asi málokdo. Sezóna…

Co je vlastně zelenina a co ovoce? Kdo to ví?

Co je vlastně zelenina a co ovoce? Kdo to ví?

29. 04. 2021

Také vás občas napadne, zda považovat například rajče za zeleninu, nebo ovoce? A co třeba meloun nebo dýně? Oboje roste…

Práce na zahradě v dubnu

Práce na zahradě v dubnu

23. 04. 2021

V dubnu vyrážejí pupence, vše klíčí, raší novým životem... Zahrada se nejen rozzáří nádhernou svěží zelení, ale v druhé…