Jak spolehlivě zadřít motor?

Jak spolehlivě zadřít motor?

Dvoutaktní motory na rozdíl od těch čtyřtaktních v sobě nemají olej, který by je mazal. Konstrukce dvoutaktního motoru to zkrátka neumožní. Je to drobná daň za jejich jednoduchost, spolehlivost a vysoký výkon. Právě proto jsou dvoutaktní motory ideální pro pohon malých a lehkých strojů, jako jsou motorové pily, křovinořezy, vysavače listí apod.

Nicméně mazat pohyblivé součásti se musí i v dvoutaktním motoru, proto je olej přidáván do paliva. Pokud byste pro pohon dvoutaktního motoru použili jen samotný benzín, dojde k zadření motoru během několika sekund po startu. Nakonec není divu, když zvážíme, že tyto motory v provozu dosahují i více než 8500 otáček za minutu. Každou vteřinu tak píst projede válcem tam a zpět více než 140krát.  

Poměr paliva a maziva pro přípravu palivové směsi je dán výrobcem motoru. U moderních motorů to bývá poměr 1:50, což znamená, že na 50 dílů benzínu připadne 1 díl oleje. U některých starších motorů však může být poměr oleje vyšší.

Pro výpočet správného poměru paliva můžete využít i naši kalkulačku ZDE.

Namíchat správně palivovou směs ovšem nestačí. Jedním z často opomíjených faktů je skutečnost, že olej rozpuštěný v benzínu po nějakém čase ztrácí své vlastnosti, jednoduše řečeno degraduje. Degradace se projevuje již po 14 dnech a po určité době již není olej schopen prakticky vůbec části motoru správně mazat.

Pokud jste tedy na podzim zazimovali techniku s dvoutaktním motorem s tím, že zbylé palivo v nádrži použijete na jaře, může vás čekat velice nepříjemné překvapení. Dva měsíce stará palivová směs bude v lepším případě pouze příčinou nadměrného opotřebení motoru, s čímž souvisí postupná ztráta jeho výkonu a v neposlední řadě zkrácení životnosti motoru. Pravděpodobnější je ale úplné zadření motoru. V některých případech potom může být oprava zadřeného motoru stejně finančně nákladná jako zakoupení nového stroje.

 

Palivová směs pro dvoutaktní motory – zásady

  1. Palivovou směs míchejte ve správném poměru udávaném výrobcem motoru.
  2. Nikdy neskladujte namíchanou palivovou směs déle než 1 týden.
  3. Vždy namíchejte jen tolik směsi, kolik aktuálně spotřebujete. Pokud palivo nevystačí, vždy je lépe připravit trochu směsi navíc než řešit, kam s nespotřebovaným palivem.
  4. Používejte jen kvalitní oleje určené pro vysokootáčkové motory.
  5. Pokud nebudete stroj delší dobu používat, vypusťte palivo z nádrže, nastartujte motor a nechte jej spotřebovat i zbytky paliva z karburátoru.
  6. Benzín a olej skladujte v oddělených a dobře uzavřených nádobách. Zabraňte přístupu vzduchu do nádob, aby se v benzínu a oleji nevázala vlhkost ze vzduchu.

 

Zpět na předchozí stránku

Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.




Mohlo by Vás také zajímat

Jak vybrat krmivo pro pejska?

Jak vybrat krmivo pro pejska?

05. 02. 2021

Pokud chcete zdravého a spokojeného pejska, nelze jej odbývat zbytky od oběda a večeře. Musíte mu zajistit vyváženou…

Bojutete se sněhem a náledím?

Bojutete se sněhem a náledím?

01. 02. 2021

Vyrazte do boje se sněhem a ledem s tím správným nářadím a technikou.

Přichází čas chystat záhony na jaro

Přichází čas chystat záhony na jaro

22. 01. 2021

Již v únoru je čas pro přípravu záhonů na jaro. Záhony v únoru zavápníme a tající sníh se srážkami nám pomůže vápno…

Nejnadupanější sněhová fréza

Nejnadupanější sněhová fréza

20. 01. 2021

Jakou nadstandardní výbavu mohou mít nejnadupanější sněhové frézy?