Jak spolehlivě zadřít motor?

18. 01. 2021

Jak spolehlivě zadřít motor?

Dvoutaktní motory na rozdíl od těch čtyřtaktních v sobě nemají olej, který by je mazal. Konstrukce dvoutaktního motoru to zkrátka neumožní. Je to drobná daň za jejich jednoduchost, spolehlivost a vysoký výkon. Právě proto jsou dvoutaktní motory ideální pro pohon malých a lehkých strojů, jako jsou motorové pily, křovinořezy, vysavače listí apod.

Nicméně mazat pohyblivé součásti se musí i v dvoutaktním motoru, proto je olej přidáván do paliva. Pokud byste pro pohon dvoutaktního motoru použili jen samotný benzín, dojde k zadření motoru během několika sekund po startu. Nakonec není divu, když zvážíme, že tyto motory v provozu dosahují i více než 8500 otáček za minutu. Každou vteřinu tak píst projede válcem tam a zpět více než 140krát.  

Poměr paliva a maziva pro přípravu palivové směsi je dán výrobcem motoru. U moderních motorů to bývá poměr 1:50, což znamená, že na 50 dílů benzínu připadne 1 díl oleje. U některých starších motorů však může být poměr oleje vyšší.

Pro výpočet správného poměru paliva můžete využít i naši kalkulačku ZDE.

Namíchat správně palivovou směs ovšem nestačí. Jedním z často opomíjených faktů je skutečnost, že olej rozpuštěný v benzínu po nějakém čase ztrácí své vlastnosti, jednoduše řečeno degraduje. Degradace se projevuje již po 14 dnech a po určité době již není olej schopen prakticky vůbec části motoru správně mazat.

Pokud jste tedy na podzim zazimovali techniku s dvoutaktním motorem s tím, že zbylé palivo v nádrži použijete na jaře, může vás čekat velice nepříjemné překvapení. Dva měsíce stará palivová směs bude v lepším případě pouze příčinou nadměrného opotřebení motoru, s čímž souvisí postupná ztráta jeho výkonu a v neposlední řadě zkrácení životnosti motoru. Pravděpodobnější je ale úplné zadření motoru. V některých případech potom může být oprava zadřeného motoru stejně finančně nákladná jako zakoupení nového stroje.

 

Palivová směs pro dvoutaktní motory – zásady

  1. Palivovou směs míchejte ve správném poměru udávaném výrobcem motoru.
  2. Nikdy neskladujte namíchanou palivovou směs déle než 1 týden.
  3. Vždy namíchejte jen tolik směsi, kolik aktuálně spotřebujete. Pokud palivo nevystačí, vždy je lépe připravit trochu směsi navíc než řešit, kam s nespotřebovaným palivem.
  4. Používejte jen kvalitní oleje určené pro vysokootáčkové motory.
  5. Pokud nebudete stroj delší dobu používat, vypusťte palivo z nádrže, nastartujte motor a nechte jej spotřebovat i zbytky paliva z karburátoru.
  6. Benzín a olej skladujte v oddělených a dobře uzavřených nádobách. Zabraňte přístupu vzduchu do nádob, aby se v benzínu a oleji nevázala vlhkost ze vzduchu.

Autor: PST

 

Zpět na předchozí stránku


Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!

Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.




Mohlo by Vás také zajímat

Motor špatně startuje a kolísají otáčky

Motor špatně startuje a kolísají otáčky

22. 04. 2024

Nadpis článku je asi nejčastěji zmiňovaná závada zahradní techniky se spalovacími motory. I když důvodů, proč motor…

Povinné ručení na koloběžku a zahradní traktor?

Povinné ručení na koloběžku a zahradní traktor?

18. 04. 2024

Od 1. dubna 2024 začal platit nový zákon, který stanoví, že povinné ručení budou muset sjednat i majitelé některých…

Nesekejte trávu! Nechte pracovat robota

Nesekejte trávu! Nechte pracovat robota

15. 04. 2024

Nevím jak vy, ale já se pokaždé těším na jaro, až se všechno opět zazelená a rozkvete. S nadšením vždy vytlačím sekačku…

Chcete čerstvý hrách po celý rok? Je to superpotravina!

Chcete čerstvý hrách po celý rok? Je to superpotravina!

12. 04. 2024

Naše děti čerstvý hrášek vyloupaný z lusků milují. Pěstování je přitom snadné, a tak jim ho můžeme dopřát až do podzimu.