Jak spolehlivě zadřít motor?

18. 01. 2021

Jak spolehlivě zadřít motor?

Dvoutaktní motory na rozdíl od těch čtyřtaktních v sobě nemají olej, který by je mazal. Konstrukce dvoutaktního motoru to zkrátka neumožní. Je to drobná daň za jejich jednoduchost, spolehlivost a vysoký výkon. Právě proto jsou dvoutaktní motory ideální pro pohon malých a lehkých strojů, jako jsou motorové pily, křovinořezy, vysavače listí apod.

Nicméně mazat pohyblivé součásti se musí i v dvoutaktním motoru, proto je olej přidáván do paliva. Pokud byste pro pohon dvoutaktního motoru použili jen samotný benzín, dojde k zadření motoru během několika sekund po startu. Nakonec není divu, když zvážíme, že tyto motory v provozu dosahují i více než 8500 otáček za minutu. Každou vteřinu tak píst projede válcem tam a zpět více než 140krát.  

Poměr paliva a maziva pro přípravu palivové směsi je dán výrobcem motoru. U moderních motorů to bývá poměr 1:50, což znamená, že na 50 dílů benzínu připadne 1 díl oleje. U některých starších motorů však může být poměr oleje vyšší.

Pro výpočet správného poměru paliva můžete využít i naši kalkulačku ZDE.

Namíchat správně palivovou směs ovšem nestačí. Jedním z často opomíjených faktů je skutečnost, že olej rozpuštěný v benzínu po nějakém čase ztrácí své vlastnosti, jednoduše řečeno degraduje. Degradace se projevuje již po 14 dnech a po určité době již není olej schopen prakticky vůbec části motoru správně mazat.

Pokud jste tedy na podzim zazimovali techniku s dvoutaktním motorem s tím, že zbylé palivo v nádrži použijete na jaře, může vás čekat velice nepříjemné překvapení. Dva měsíce stará palivová směs bude v lepším případě pouze příčinou nadměrného opotřebení motoru, s čímž souvisí postupná ztráta jeho výkonu a v neposlední řadě zkrácení životnosti motoru. Pravděpodobnější je ale úplné zadření motoru. V některých případech potom může být oprava zadřeného motoru stejně finančně nákladná jako zakoupení nového stroje.

 

Palivová směs pro dvoutaktní motory – zásady

  1. Palivovou směs míchejte ve správném poměru udávaném výrobcem motoru.
  2. Nikdy neskladujte namíchanou palivovou směs déle než 1 týden.
  3. Vždy namíchejte jen tolik směsi, kolik aktuálně spotřebujete. Pokud palivo nevystačí, vždy je lépe připravit trochu směsi navíc než řešit, kam s nespotřebovaným palivem.
  4. Používejte jen kvalitní oleje určené pro vysokootáčkové motory.
  5. Pokud nebudete stroj delší dobu používat, vypusťte palivo z nádrže, nastartujte motor a nechte jej spotřebovat i zbytky paliva z karburátoru.
  6. Benzín a olej skladujte v oddělených a dobře uzavřených nádobách. Zabraňte přístupu vzduchu do nádob, aby se v benzínu a oleji nevázala vlhkost ze vzduchu.

Autor: PST

 

Zpět na předchozí stránku

Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.




Mohlo by Vás také zajímat

Proč pěstovat rajčata aneb co možná nevíte

Proč pěstovat rajčata aneb co možná nevíte

30. 07. 2021

Bývaly doby, kdy by Evropan syrové rajče nepozřel. Rajčata se používala v různých formách pouze jako koření. Naštěstí…

Vyžeňte děti na zahradu!

Vyžeňte děti na zahradu!

30. 07. 2021

Ne, neberte samozřejmě nadpis doslova... Spíš se snažíme najít odpověď na otázku, jak děti přimět k tomu, aby na…

Zvažujete stavbu skleníku?

Zvažujete stavbu skleníku?

29. 07. 2021

Konec léta a začátek podzimu je ideální čas pro stavbu nového skleníku. Slunce už nemá takovou sílu, nemusíte proto v…

Proč patří stromy do zahrady?

Proč patří stromy do zahrady?

29. 07. 2021

V současnosti je trendem stromy v zahradách nahrazovat spíše keři a pečlivě střiženými živými ploty. Pokud už se nějaký…