Jak předcházet poškození techniky palivem s biosložkou?
21. 03. 2023
To, že moderní paliva (např. E10, E15, E85) obsahují ethanol není žádným tajemstvím. Ovšem o tom, jaké účinky může mít tato biosložka na některé součásti motorů se už ví mnohem méně.
Benzín a ethanol jsou sice hořlavé kapaliny, ale mají odlišné chemické vlastnosti a složení. Když se smíchají, mohou reagovat a vytvořit nové sloučeniny, které mohou být korozivní.
Jedním z důvodů, proč je směs benzínu a ethanolu korozivní je to, že ethanol má schopnost absorbovat vlhkost z okolního prostředí a přidávat ji do benzínu. Tato voda může reagovat s kovovými součástmi v palivovém systému a způsobit korozi. Dále mohou nově vytvořené sloučeniny mít tendenci vytvářet nánosy a usazovat se na stěnách palivového systému, což může vést k další korozi a k ucpání filtrů a trysek.
Ethanol se může oxidovat na acetaldehyd a kyselinu octovou, která může poškozovat a naleptávat některé součásti motoru. Smíchání benzínu s ethanolem může vést k tvorbě alkenů, které jsou nestabilní a mohou reagovat s kovovými součástmi v palivovém systému.
Bez potíží tak naleptá například ochrannou vrstvu plovákové komory karburátoru a voda, kterou ethanol absorbuje ze vzduchu pak dílo zkázy dokoná tak, jak je vidět na obrázku níže:
Takto může dopadnout karburátor, ve kterém několik měsíců stálo neošetřené palivo s příměsí ethanolu.
Ethanol navíc může uvolňovat změkčovadla z plastů. To může být problém pro různá těsnění, membrány v karburátorech, plastové palivové hadice apod. Tyto materiály se pak stávají křehkými a jsou tím pádem náchylnější k poškození.
V neposlední řadě může také ethanol za jistých podmínek vytvářet usazeniny, které mohou ucpat celý palivový systém.
Postupnému poškození ethanolem bohužel podléhají karburátory všech typů a značek...
Jak předcházet poškození palivového systému ethanolem?
V první řadě používejte vždy jen čerstvé palivo, kde ještě nestačil ethanol absorbovat vodu a zároveň ještě nezdegeneroval na agresívní sloučeniny.
Tím nejjednodušším způsobem je vypouštět palivo vždy, když stroj nepoužíváte. Nestačí jen vypustit palivo z nádrže, důležité je vypustit je i z karburátoru. Pokud nemá karburátor výpustní šroub, nastartujte motor a nechte jej běžet, dokud nespálí zbytky paliva z karburátoru a nezhasne.
Používejte vhodná aditiva. Ty mohou minimalizovat negativní účinky biosložek v benzínu na karburátor. Tyto přísady mohou například pomoci odstraňovat vlhkost z paliva a chránit kovové díly karburátoru před korozí.
Nejlepší by samozřejmě bylo používat pouze paliva bez ethanolu, ty však nejsou všude dostupná.
Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!
Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.
Mohlo by Vás také zajímat
Motor špatně startuje a kolísají otáčky
22. 04. 2024Nadpis článku je asi nejčastěji zmiňovaná závada zahradní techniky se spalovacími motory. I když důvodů, proč motor…
Povinné ručení na koloběžku a zahradní traktor?
18. 04. 2024Od 1. dubna 2024 začal platit nový zákon, který stanoví, že povinné ručení budou muset sjednat i majitelé některých…
Nesekejte trávu! Nechte pracovat robota
15. 04. 2024Nevím jak vy, ale já se pokaždé těším na jaro, až se všechno opět zazelená a rozkvete. S nadšením vždy vytlačím sekačku…
Chcete čerstvý hrách po celý rok? Je to superpotravina!
12. 04. 2024Naše děti čerstvý hrášek vyloupaný z lusků milují. Pěstování je přitom snadné, a tak jim ho můžeme dopřát až do podzimu.