Jak předcházet poškození techniky palivem s biosložkou?
21. 03. 2023
To, že moderní paliva (např. E10, E15, E85) obsahují ethanol není žádným tajemstvím. Ovšem o tom, jaké účinky může mít tato biosložka na některé součásti motorů se už ví mnohem méně.
Benzín a ethanol jsou sice hořlavé kapaliny, ale mají odlišné chemické vlastnosti a složení. Když se smíchají, mohou reagovat a vytvořit nové sloučeniny, které mohou být korozivní.
Jedním z důvodů, proč je směs benzínu a ethanolu korozivní je to, že ethanol má schopnost absorbovat vlhkost z okolního prostředí a přidávat ji do benzínu. Tato voda může reagovat s kovovými součástmi v palivovém systému a způsobit korozi. Dále mohou nově vytvořené sloučeniny mít tendenci vytvářet nánosy a usazovat se na stěnách palivového systému, což může vést k další korozi a k ucpání filtrů a trysek.
Ethanol se může oxidovat na acetaldehyd a kyselinu octovou, která může poškozovat a naleptávat některé součásti motoru. Smíchání benzínu s ethanolem může vést k tvorbě alkenů, které jsou nestabilní a mohou reagovat s kovovými součástmi v palivovém systému.
Bez potíží tak naleptá například ochrannou vrstvu plovákové komory karburátoru a voda, kterou ethanol absorbuje ze vzduchu pak dílo zkázy dokoná tak, jak je vidět na obrázku níže:
Takto může dopadnout karburátor, ve kterém několik měsíců stálo neošetřené palivo s příměsí ethanolu.
Ethanol navíc může uvolňovat změkčovadla z plastů. To může být problém pro různá těsnění, membrány v karburátorech, plastové palivové hadice apod. Tyto materiály se pak stávají křehkými a jsou tím pádem náchylnější k poškození.
V neposlední řadě může také ethanol za jistých podmínek vytvářet usazeniny, které mohou ucpat celý palivový systém.
Postupnému poškození ethanolem bohužel podléhají karburátory všech typů a značek...
Jak předcházet poškození palivového systému ethanolem?
V první řadě používejte vždy jen čerstvé palivo, kde ještě nestačil ethanol absorbovat vodu a zároveň ještě nezdegeneroval na agresívní sloučeniny.
Tím nejjednodušším způsobem je vypouštět palivo vždy, když stroj nepoužíváte. Nestačí jen vypustit palivo z nádrže, důležité je vypustit je i z karburátoru. Pokud nemá karburátor výpustní šroub, nastartujte motor a nechte jej běžet, dokud nespálí zbytky paliva z karburátoru a nezhasne.
Používejte vhodná aditiva. Ty mohou minimalizovat negativní účinky biosložek v benzínu na karburátor. Tyto přísady mohou například pomoci odstraňovat vlhkost z paliva a chránit kovové díly karburátoru před korozí.
Nejlepší by samozřejmě bylo používat pouze paliva bez ethanolu, ty však nejsou všude dostupná.
Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!
Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.
Mohlo by Vás také zajímat
Výhody vodních čerpadel se spalovacím motorem
13. 09. 2024Vodní čerpadla se spalovacím motorem představují klíčové řešení v situacích, kdy je potřeba rychle a efektivně…
Výhody vytápění domu krbovými kamny - Levné, ekologické a efektivní řešení
13. 09. 2024Vytápění domu pomocí krbových kamen je jedním z nejlevnějších a zároveň ekologicky přívětivých způsobů, jak zajistit…
Palivové dřevo rychle a levně?
10. 09. 2024S nadcházejícím podzimem a mírnějším počasím je ideální čas na přípravu palivového dřeva na zimu. Horké letní dny, kdy…
Konec léta je ideální dobou pro stříhání živých plotů
06. 09. 2024Živé ploty jsou oblíbeným prvkem zahradní architektury, který přináší řadu výhod. Pokud uvažujete o jejich úpravě,…