Jak předcházet poškození techniky palivem s biosložkou?
21. 03. 2023

To, že moderní paliva (např. E10, E15, E85) obsahují ethanol není žádným tajemstvím. Ovšem o tom, jaké účinky může mít tato biosložka na některé součásti motorů se už ví mnohem méně.
Benzín a ethanol jsou sice hořlavé kapaliny, ale mají odlišné chemické vlastnosti a složení. Když se smíchají, mohou reagovat a vytvořit nové sloučeniny, které mohou být korozivní.
Jedním z důvodů, proč je směs benzínu a ethanolu korozivní je to, že ethanol má schopnost absorbovat vlhkost z okolního prostředí a přidávat ji do benzínu. Tato voda může reagovat s kovovými součástmi v palivovém systému a způsobit korozi. Dále mohou nově vytvořené sloučeniny mít tendenci vytvářet nánosy a usazovat se na stěnách palivového systému, což může vést k další korozi a k ucpání filtrů a trysek.
Ethanol se může oxidovat na acetaldehyd a kyselinu octovou, která může poškozovat a naleptávat některé součásti motoru. Smíchání benzínu s ethanolem může vést k tvorbě alkenů, které jsou nestabilní a mohou reagovat s kovovými součástmi v palivovém systému.
Bez potíží tak naleptá například ochrannou vrstvu plovákové komory karburátoru a voda, kterou ethanol absorbuje ze vzduchu pak dílo zkázy dokoná tak, jak je vidět na obrázku níže:
Takto může dopadnout karburátor, ve kterém několik měsíců stálo neošetřené palivo s příměsí ethanolu.
Ethanol navíc může uvolňovat změkčovadla z plastů. To může být problém pro různá těsnění, membrány v karburátorech, plastové palivové hadice apod. Tyto materiály se pak stávají křehkými a jsou tím pádem náchylnější k poškození.
V neposlední řadě může také ethanol za jistých podmínek vytvářet usazeniny, které mohou ucpat celý palivový systém.
Postupnému poškození ethanolem bohužel podléhají karburátory všech typů a značek...
Jak předcházet poškození palivového systému ethanolem?
V první řadě používejte vždy jen čerstvé palivo, kde ještě nestačil ethanol absorbovat vodu a zároveň ještě nezdegeneroval na agresívní sloučeniny.
Tím nejjednodušším způsobem je vypouštět palivo vždy, když stroj nepoužíváte. Nestačí jen vypustit palivo z nádrže, důležité je vypustit je i z karburátoru. Pokud nemá karburátor výpustní šroub, nastartujte motor a nechte jej běžet, dokud nespálí zbytky paliva z karburátoru a nezhasne.
Používejte vhodná aditiva. Ty mohou minimalizovat negativní účinky biosložek v benzínu na karburátor. Tyto přísady mohou například pomoci odstraňovat vlhkost z paliva a chránit kovové díly karburátoru před korozí.
Nejlepší by samozřejmě bylo používat pouze paliva bez ethanolu, ty však nejsou všude dostupná.
Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!
Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.
Mohlo by Vás také zajímat

Jak ochránit úrodu před nálety špačků?
05. 06. 2023Obraz plných stromů a rostlin zahalených v hojnosti plodů vyvolává pocit radosti a hrdosti v každém pěstiteli. Nicméně,…

Zelený a odolný: Jak správně pečovat o trávník v horkém létě
05. 06. 2023Pečování o trávník v letních měsících je klíčové pro udržení jeho zdravého a krásného vzhledu. V období intenzivního…

Perfektní trik na bezpečné česání třešní: Vyrobte si z PET lahve česač!
02. 06. 2023Červen je měsícem, kdy nás dozrávající třešně lákají svými sladkými plody. Nicméně sklizeň třešní může být často…

Skvělý trik na efektivní zálévání rajčat a některé další zeleniny
01. 06. 2023Rajčata jsou velice oblíbená, jejich pěstování však není tak docela jednoduché. Stačí udělat pár drobných chyb a…

