Jak legálně bez řidičáku s elektrickým vozidlem?

20. 12. 2019

Jak legálně bez řidičáku s elektrickým vozidlem?

Elektrické skútry, čtyřkolky, elektrické koloběžky a různá další vozítka s akumulátorovým pohonem se na českém trhu postupně objevují jako houby po dešti. S tím, jak se nabídka napříč trhem rozrůstá, chybí zároveň informovanost, jak je to se současnou legislativou, jaká vozítka mohou na silnici legálně, a která už na silnici nesmí. Problém pak je, že někteří prodejci si legislativu vysvětlují po svém. Jedni tak činí z neznalosti, jiní možná cíleně uvádějí zavádějící informace, aby navýšili prodeje.

Snadno se tak můžete setkat například se skútry, u kterých prodejce uvádí, že mají omezovač rychlosti na 25 km/h, a proto se jedná o elektrokolo apod.

Jak to tedy skutečně je?

Podívejme se na to tedy z pohledu platné legislativy. Mnoho prodejců a výrobců se odvolává na Vyhlášku č. 341/2014 Sb. Kde je v oddílu C) mimo jiné uvedeno:

Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže
a) bude nadále zachován původní charakter jízdního kola podle bodu 1 a 2,
b) pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,
c) jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
d) v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce nebo válců větší než 50 cm3,
e) maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km.h-1 a
f) montáž pohonného systému - motor, nádrž paliva nebo akumulátor na jízdní kolo, si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.

Pokud vozidlo splňuje všechny výše uvedené požadavky, považuje se pro potřeby této vyhlášky nadále za jízdní kolo.


Zásadní problém je ovšem v tom, že této vyhlášce je nadřazeno Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013, které jasně stanoví, že za elektrokolo se považují:

Šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h.

A jelikož je toto nařízení EU hierarchicky nadřazeno vyhlášce č.341/20154 Sb., je tedy tato vyhláška neplatná!

Co to v praxi znamená?

Posuďte sami, zda může být za elektrokolo považován například skútr nebo jiné vozidlo, které není vybaveno pedály, a tudíž motor nebude vyřazen z činnosti, pokud cyklista přestane šlapat… Myslím, že rozebírat dál, jestli je u skútru třeba dodržovat výkon motoru a maximální rychlost, je již z pohledu platné legislativy naprosto bezpředmětné.
Krátce řečeno, pokud je motor ovládán jiným způsobem než šlapáním do pedálů, nejedná se o elektrokolo. Nestačí tedy splnit pouze podmínku maximální rychlosti 25 km/h a výkon motoru do 250 W.

Co se tedy stane, pokud budete zastaveni policejní hlídkou na skútru, o kterém vám prodejce tvrdil, že se z pohledu legislativy jedná o elektrokolo?

Policista na místě nebude řešit, že vás v omyl uvedl prodejce. Na silnici padá veškerá odpovědnost na vaši hlavu. A protože se jedná v takovém případě o motorové vozidlo bez registrace, hrozí vám sankce až do výše 50 tisíc korun a zákaz činnosti od 6 měsíců do jednoho roku. Lidově řečeno – seberou vám řidičák a zaplatíte možná vyšší pokutu, než kolik stál onen skútr ala elektrokolo.

V praxi tedy existují pouze dvě možnosti, jak jezdit po silnici legálně:

  1. skutečné elektrokolo, tedy jízdní kolo s pomocným motorem splňující všechny dané náležitosti
  2. registrovaný skútr, čtyřkolka nebo podobné vozidlo s registrační značkou splňující všechny legislativní náležitosti a řidič s řidičským oprávněním dané skupiny


Autor: PST


Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!

Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.




Mohlo by Vás také zajímat

Moderní palivo s ethanolem může snadno poškodit zahradní techniku

Moderní palivo s ethanolem může snadno poškodit zahradní techniku

10. 10. 2024

Moderní palivo, které obsahuje až 10 % ethanolu, je sice vhodné pro použití v automobilových motorech, ale pro zahradní…

Topení dřevem: Proč je důležité používat výhradně suché dřevo

Topení dřevem: Proč je důležité používat výhradně suché dřevo

09. 10. 2024

Topení dřevem je oblíbeným způsobem vytápění nejen pro jeho nižší náklady, ale také pro příjemnou atmosféru, kterou…

Podzimní úklid zahrady: Proč je důležité odstranit spadané listí

Podzimní úklid zahrady: Proč je důležité odstranit spadané listí

08. 10. 2024

Podzimní období přináší nejen krásné scenérie plné barevných listů, ale také nezbytné práce na zahradě. Jedním z…

Jak správně uložit akumulátory na zimu, aby dobře sloužily i na jaře

Jak správně uložit akumulátory na zimu, aby dobře sloužily i na jaře

07. 10. 2024

Podzim je obdobím, kdy se většina zahradní techniky, elektrických motocyklů, elektrokol a dalších strojů napájených z…