Elektrokola z pohledu legislativy
07. 09. 2017
Silniční provoz je omezen různými právními normami. Stejně tak i vozidla, včetně běžného jízdního kola, musí splňovat zákonem stanovené požadavky. Jak ale zákony pohlížejí na elektrokola? Co je ještě elektrokolo, a co je již považováno za elektrický motocykl? Můžeme s elektrokolem legálně na silnici bez řidičského průkazu a helmy?
Co přesně je elektrokolo z pohledu zákona?
Veškerá vozidla, která mají jakýkoli motor a mají být provozována na veřejných komunikacích, musí splňovat podmínky dané rozličnými právními normami. Výjimku mohou tvořit pouze vozidla, která jsou výslovně specifikována v konkrétních směrnicích a vyhláškách. V případě elektrokol je to Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/24/EZ ze dne 28. března 2002 o schvalování dvoukolových a tříkolových vozidel; v první kapitole je doslovně uvedeno:
Tato směrnice se nevztahuje na tato vozidla:
- vozidla s maximální konstrukční rychlostí nepřekračující 6 km/h;
- vozidla určená pro ovládání pěšími osobami;
- vozidla určená pro používání tělesně postiženými osobami;
- vozidla určená pro používání v soutěžích na pozemních komunikacích i v terénu;
- vozidla, která byla v provozu již přede dnem použitelnosti směrnice 92/61/EHS;
- traktory a stroje používané pro zemědělské nebo podobné účely;
- vozidla určená především pro zábavní účely mimo pozemní komunikace, která mají souměrně uspořádaná kola s jedním kolem vpředu a dvěma koly vzadu;
- jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem 0,25 kW, jehož výkon je postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, když vozidlo dosáhne rychlosti 25 km/h, nebo dříve, jestliže cyklista přestane šlapat; ani na jejich konstrukční části nebo technické celky, nejsou-li určeny k montáži do vozidel, na něž se vztahuje tato směrnice.
Tato směrnice se nevztahuje na schvalování typu jednotlivých vozidel, avšak členský stát, který uděluje taková schválení typu, musí uznat každé schválení typu konstrukční části nebo samostatného technického celku, které bylo uděleno podle této směrnice a nikoli podle odpovídajících vnitrostátních předpisů.
Jednoduše řečeno, pokud elektrokolo splňuje omezení stanovená odstavcem h), zákon na takový stroj stále pohlíží jako na běžné jízdní kolo, a pokud je vybaveno dalším předepsaným příslušenstvím (světla, odrazky, zvonek), může být provozováno na pozemních komunikacích. Vzhledem k tomu, že je na e-kolo pohlíženo jako na běžný bicykl, nepotřebujete tedy ani řidičský průkaz a ochranná přilba je povinná do 18 let věku řidiče.
Co přesně musí e-kolo splňovat?
Elektrokolo nesmí být vybaveno elektromotorem silnějším než 250 W. Kolo nesmí být tímto motorem čistě poháněno, motor může cyklistovi pouze asistovat. Motor je tedy aktivován šlapáním cyklisty, přesněji tedy jakmile cyklista začne šlapat, motor je sepnut a podstatně pomáhá při šlapání. Pomáhat však může pouze do maximální rychlosti 25 km/h. Jakmile je této rychlosti dosaženo, musí se motor odpojit. Stejně tak se musí odpojit ihned, jakmile přestane cyklista šlapat, nebo aktivuje brzdu.
Lze e-kolo provozovat bez nutnosti šlapat?
Ano, lze. Odstavec a) uvedené směrnice uvádí, že schvalování nepodléhají vozidla s konstrukční rychlostí nepřesahující 6 km/h. Moderní elektrokola často bývají vybavena asistentem chůze. Kolo se pak s asistentem chůze samo pohybuje rychlostí do 6 km/h. Asistent pak může být použit i jako akcelerátor při rozjíždění i pro jízdu samotnou. Otázkou však zůstává, jak efektivní je pohybovat se rychlostí pouhých 6 km/h a přitom nadměrně plýtvat energii z akumulátoru. Pokud se ovšem potřebujete s kolem naloženým bagáží dostat v terénu do prudkého svahu, který nelze bezpečně vyjet, asistent chůze zajistí, že kolo vyjede samo. Nejen, že ho tedy nemusíte tlačit, ale ještě pomůže i vám.
Existuje cesta, jak zvýšit rychlost kola s asistencí?
Ano. Existují servisy a osoby, které nabízejí vyřazení omezovače rychlosti. Po vyřazení omezovače elektrokola dosahují s asistencí rychlosti i více než 55 km/h. Takto upravené kolo však na silnici nemá co dělat. Z pohledu zákona se již jedná o elektrický skútr, který podléhá schvalování, registraci, a proto se na takové kolo pohlíží jako na neregistrovaný motocykl, který na silnici být nesmí. Následný postih ze strany policie pak bude obdobný, jako byste řídili neregistrovaný motocykl bez platného povinného ručení a dalších povinných náležitostí daných vyhláškou Ministerstva dopravy. Zároveň takovýmto zásahem s nejvyšší pravděpodobností porušíte podmínky záruky. Riskujete poškození akumulátoru nebo motoru a náklady na opravu pak zpravidla začínají od 5000 Kč výše.
Na silnici tedy s e-kolem mohu, smím s ním i na cyklostezky?
Jak jsme si již výše vysvětlili, pokud elektrokolo splňuje všechny požadavky směrnice, je na něj pohlíženo jako na běžný bicykl. Platí pro něj tedy naprosto stejná pravidla i omezení. Stručně řečeno – kam smíte na běžném kole, tam můžete i na elektrokole.
Autor: PST
Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!
Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.
Mohlo by Vás také zajímat
Podzimní úklid zahrady: Proč je důležité odstranit spadané listí
08. 10. 2024Podzimní období přináší nejen krásné scenérie plné barevných listů, ale také nezbytné práce na zahradě. Jedním z…
Jak správně uložit akumulátory na zimu, aby dobře sloužily i na jaře
07. 10. 2024Podzim je obdobím, kdy se většina zahradní techniky, elektrických motocyklů, elektrokol a dalších strojů napájených z…
Rozdíl mezi mechanickými a hydraulickými kotoučovými brzdami na elektrokolech
04. 10. 2024Kotoučové brzdy jsou na elektrokolech stále populárnější volbou díky jejich vyššímu brzdnému výkonu a schopnosti…
Jak vybrat malou domácí elektrocentrálu?
04. 10. 2024Malé domácí elektrocentrály s benzínovým motorem se mohou stát nenahraditelným pomocníkem při různých krizových…