Potřebujete na elektroskútr (elektrovozidlo) řidičák?
30. 03. 2021
Jaké elektroskútry, elektromotorky, elektročtyřkolky a elektrokola mohou jezdit po silnici? A jaké nesmí? Přinášíme vám jednoduchý návod na bezpečné a legální použití veškeré současné „elektromobility“.
Na trhu je dnes velký výběr elektrovozidel, přičemž někteří prodejci nepravdivě zákazníkům říkají, že s jejich elektrovozidly můžete brázdit silnice klidně bez řidičáku. Pokud jim to „sníte i s navijákem“, máte zaděláno na velký průšvih. Jak se v celé této problematice vlastně orientovat? Jako jednička na českém trhu s elektrickými motocykly vám přinášíme základní informace.
Co je elektrokolo či jiné elektrovozidlo, je přesně specifikováno v Nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie č. 168/2013. Tam je mimo jiné uvedeno, že výkon motoru elektrokola musí být maximálně 250 W a že motor smí pouze pomáhat při šlapání. Při dosažení jízdní rychlosti 25 km/h se musí odpojit. Bez šlapání jezdce smí jet elektrokolo samostatně na motor maximální rychlostí 6 km/h. Tyto podmínky musí být splněny všechny, nestačí jen část. To znamená, že jakékoli vozidlo opatřené elektromotorem, které nesplňuje všechny uvedené podmínky k tomu, aby mohlo být elektrokolem, bude považováno za motorové vozidlo.
Co se týče elektromotorek, elektroskútrů a elektročtyřkolek: jejich výrobci a prodejci se často odvolávají na vyhlášku č. 341/2014 Sb. Jde o Vyhlášku o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Podle ní by sice byla malá elektrická e-motorka (e-skútr, e-čtyřkolka) v pořádku, ale tato vyhláška je v tomto ohledu NEPLATNÁ, protože uvedené nařízení Evropského parlamentu a Rady EU má vyšší právní prioritu, jinými slovy je vyhlášce nadřazené. Samotné ministerstvo dopravy ČR se vyjádřilo, že cokoli s motorem o výkonu vyšším než 250 W musí mít typové zkoušky, registrační značku, zákonné pojištění, řidič musí mít helmu aj.
Pokud si někdo koupí třeba elektrickou motorku a bude spoléhat na ujištění prodejce, že nemusí mít řidičák, povinné ručení apod., a vozidlo přitom nebude splňovat nařízení Evropského parlamentu a Rady EU, může mít ohromné problémy. Zodpovědnost je totiž vždy jen a pouze na řidiči. V důsledku na něj může být pohlíženo stejně, jako kdyby řídil bez řidičáku neregistrované auto bez technického průkazu a bez povinného ručení. Pokuty pak jdou do desetitisíců. A když bude účastníkem nehody, zaplatí všechny škody.
V minulosti se již policie zaměřovala například na provozovatele kol doplněných dodatečně o malé spalovací motory, a ti se nakonec nestačili divit. A je otázkou času, kdy se zaměří i na nelegální elektrické skútry a jiná nelegální elektrovozidla, která se na silnicích v současnosti množí jako houby po dešti.
Námi nabízená elektrokola jsou typizována tak, že je legálně možné je řídit na silnicích bez problémů bez řidičského průkazu, jinými slovy jsou typizována jako kola klasická. A námi nabízené elektroskútry a vybrané elektročtyřkolky (tedy ty, které mají homologaci) splňují všechny zákonné požadavky pro provoz na silnicích.
autor: PST
Líbil se vám článek? Nechte si zasílat další články a novinky na e-mail, aby vám nic neuniklo!
Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.
Mohlo by Vás také zajímat
Podzimní úklid zahrady: Proč je důležité odstranit spadané listí
08. 10. 2024Podzimní období přináší nejen krásné scenérie plné barevných listů, ale také nezbytné práce na zahradě. Jedním z…
Jak správně uložit akumulátory na zimu, aby dobře sloužily i na jaře
07. 10. 2024Podzim je obdobím, kdy se většina zahradní techniky, elektrických motocyklů, elektrokol a dalších strojů napájených z…
Rozdíl mezi mechanickými a hydraulickými kotoučovými brzdami na elektrokolech
04. 10. 2024Kotoučové brzdy jsou na elektrokolech stále populárnější volbou díky jejich vyššímu brzdnému výkonu a schopnosti…
Jak vybrat malou domácí elektrocentrálu?
04. 10. 2024Malé domácí elektrocentrály s benzínovým motorem se mohou stát nenahraditelným pomocníkem při různých krizových…