Potřebujete na elektroskútr (elektrovozidlo) řidičák?

30. 03. 2021

Potřebujete na elektroskútr (elektrovozidlo) řidičák?

Jaké elektroskútry, elektromotorky, elektročtyřkolky a elektrokola mohou jezdit po silnici? A jaké nesmí? Přinášíme vám jednoduchý návod na bezpečné a legální použití veškeré současné „elektromobility“.

Na trhu je dnes velký výběr elektrovozidel, přičemž někteří prodejci nepravdivě zákazníkům říkají, že s jejich elektrovozidly můžete brázdit silnice klidně bez řidičáku. Pokud jim to „sníte i s navijákem“, máte zaděláno na velký průšvih. Jak se v celé této problematice vlastně orientovat? Jako jednička na českém trhu s elektrickými motocykly vám přinášíme základní informace.

Co je elektrokolo či jiné elektrovozidlo, je přesně specifikováno v Nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie č. 168/2013. Tam je mimo jiné uvedeno, že výkon motoru elektrokola musí být maximálně 250 W a že motor smí pouze pomáhat při šlapání. Při dosažení jízdní rychlosti 25 km/h se musí odpojit. Bez šlapání jezdce smí jet elektrokolo samostatně na motor maximální rychlostí 6 km/h. Tyto podmínky musí být splněny všechny, nestačí jen část. To znamená, že jakékoli vozidlo opatřené elektromotorem, které nesplňuje všechny uvedené podmínky k tomu, aby mohlo být elektrokolem, bude považováno za motorové vozidlo.

Co se týče elektromotorek, elektroskútrů a elektročtyřkolek: jejich výrobci a prodejci se často odvolávají na vyhlášku č. 341/2014 Sb. Jde o Vyhlášku o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Podle ní by sice byla malá elektrická e-motorka (e-skútr, e-čtyřkolka) v pořádku, ale tato vyhláška je v tomto ohledu NEPLATNÁ, protože uvedené nařízení Evropského parlamentu a Rady EU má vyšší právní prioritu, jinými slovy je vyhlášce nadřazené. Samotné ministerstvo dopravy ČR se vyjádřilo, že cokoli s motorem o výkonu vyšším než 250 W musí mít typové zkoušky, registrační značku, zákonné pojištění, řidič musí mít helmu aj.

Pokud si někdo koupí třeba elektrickou motorku a bude spoléhat na ujištění prodejce, že nemusí mít řidičák, povinné ručení apod., a vozidlo přitom nebude splňovat nařízení Evropského parlamentu a Rady EU, může mít ohromné problémy. Zodpovědnost je totiž vždy jen a pouze na řidiči. V důsledku na něj může být pohlíženo stejně, jako kdyby řídil bez řidičáku neregistrované auto bez technického průkazu a bez povinného ručení. Pokuty pak jdou do desetitisíců. A když bude účastníkem nehody, zaplatí všechny škody.

V minulosti se již policie zaměřovala například na provozovatele kol doplněných dodatečně o malé spalovací motory, a ti se nakonec nestačili divit. A je otázkou času, kdy se zaměří i na nelegální elektrické skútry a jiná nelegální elektrovozidla, která se na silnicích v současnosti množí jako houby po dešti.

Námi nabízená elektrokola jsou typizována tak, že je legálně možné je řídit na silnicích bez problémů bez řidičského průkazu, jinými slovy jsou typizována jako kola klasická. A námi nabízené elektroskútry a vybrané elektročtyřkolky (tedy ty, které mají homologaci) splňují všechny zákonné požadavky pro provoz na silnicích.

autor: HP

Přišel vám článek zajímavý?
Sdílejte ho dál.




Mohlo by Vás také zajímat

Zvažujete stavbu skleníku?

Zvažujete stavbu skleníku?

29. 07. 2021

Konec léta a začátek podzimu je ideální čas pro stavbu nového skleníku. Slunce už nemá takovou sílu, nemusíte proto v…

Proč patří stromy do zahrady?

Proč patří stromy do zahrady?

29. 07. 2021

V současnosti je trendem stromy v zahradách nahrazovat spíše keři a pečlivě střiženými živými ploty. Pokud už se nějaký…

Jak v zahradě vybudovat potok

Jak v zahradě vybudovat potok

28. 07. 2021

Vodní prvek v zahradě uklidňuje. I v té nejmenší zahradě stačí umístit nádobu s vodou a třeba s několika oblázky, která…

Co ještě dělat v zahradě do konce léta?

Co ještě dělat v zahradě do konce léta?

28. 07. 2021

Srpen je měsíc, kdy živé ploty s rychlejším růstem budou vyžadovat tvarovací zastřižení. K tomuto účelu je nejvhodnější…